У статті розкрито зміст методики технічної підготовки спортсменів-орієнтувальників на початковому етапі
підготовки, що базується на застосуванні засобів переважно ігрової спрямованості та в умовах педагогічного
експерименту доведено її ефективність.
За результатами дослідження встановлено, що в експериментальній групі статистично достовірно на рівні р
< 0,05–0,001 покращилися всі досліджувані показники і приріст їх у порівнянні з контрольною групою був більшим, зокрема:
у тесті, що перевіряє знання умовних знаків, кількості правильно відмічених КП під час проходження маркованої
дистанції, часі виконання завдання «відмітник», відхиленні в метрах в тестовій вправі «почуття відстані» на 100 м по
дорозі і пересічній місцевості, відхиленні в метрах під час бігу в азимут на 100 і 200 м.
The
article considers the possibility of intensification of athletes` technical training at its initial stage in orienteering. A promising direction
has been identified namely the top use of technique training means of play selectivity based on the analysis and synthesis of data
from learned treatises since it most closely meets the natural requirements of young athletes.
We have developed a gaming technique methodology which includes a computer study program for learning map symbols
in orienteering, a computer orienteering simulator, ability games, action-oriented games, relay races with specific orienteering
completion, labyrinth games and mini-orienteering. We have also provided guidelines on their application in the training process.
The methodology implementation in the conditions of a pedagogical experiment lasted an academic year. Based on the
research findings it was found out that all the studied parameters in experimental groups improved statistically reliable at the level of
p < 0,05-0,001. Testing indicators in map symbols showed the growth of 6.8 symbols (t = 3.77); the deviation from the azimuthal
direction decreased on 7.8 m (t = 3.88) at a 100m distance and on 9.8 m (t = 3.64) at 200 m distance respectively. When performing
a "sense of distance" test the deviation decreased on 3.9 m (t = 2.52) on the road and on 5.6 m (t = 2.53) on the cross country
locality. The growth of correctly marked control station points amounted 4.1 (t = 3.08) on the marked distance. In the exercise
“Pointer” the runtime reduced on 30.2 seconds (t = 3.03). In the control group, the growth of the studied indicators was lower and
only three indicators had reliable changes (p <0.05). The results of the map symbols test improved on 4.6 symbols (t = 2.58). The
number of correctly marked control station points on the marked distance increased on 2,8 (t = 2,19), while when passing the task
"Pointer" the runtime reduced on 21,9 s (t = 2,12).