В роботі висвітлено негативний вплив поточного навчального та побутового навантаження на організм
студентів. І в першу чергу на його адаптаційні можливості. Визначено, певну кількість засобів підтримки задовільного
рівня адаптації. Але не всі ці засоби можуть, за певних причин, бути прийнятними до використання студентами у
побуті. Виявлено що найбільш розповсюдженим засобом є ранкова гігієнічна гімнастика. Але вона має різні варіанти
черговості вправ. Було запропоновано черговість, згідно якої починати вправи слід на шийному, грудному і поперековому
відділах хребта. При цьому особливої уваги приділялось вправам для грудного відділу. Далі виконували вправи для верхніх
і нижніх кінцівок за послідовністю від проксимальних до дистальних суглобів. Визначено, що у порівнянні з загально
прийнятою послідовністю, пульсова реакція з боку серця була більш позитивною у респондентів, які проводили вправи за
пропонованою послідовністю.
Negative influence of the current educational and domestic workload on the organism of
students is reflected in the article. And first of all on its adaptation possibilities. The certain amount of means for sustentation of
satisfactory level of organism adaptation is educed. But not all these means, on some reasons, can be acceptable to the students
usage in the everyday routine. It is detected that the most universal mean is a morning hygienical gymnastics. But it has different
variants of exercises order. We offered the sequence of exercises implementation, according to which it is necessary to start their
accomplishment from the cervical spine, after the thoracic spine and then lumbar spine should be loosened up. In addition to the
above the special attention was spared to exercises for the thoracic spine. Further the exercises for upper and lower extremities in a
sequence from fellow creatures and large joints to remote and small were executed.
For verification and confirmation of positive action of this sequence of exercises implementation of morning healthimproving
gymnastics the pedagogical supervision was conducted by us. Two voluntarily groups formed from the students of
different courses of Kharkiv state academy of physical culture were created for this purpose. They implemented a morning run and
warm-up regularly. The first group contained 11 respondents, the second, control group, contained 10 respondents.
Students from the first group were suggested to execute the complex of physical exercises worked out by us, turning the
special attention on exercises refered to the thoracic spine before their run. After their everyday run was accomplished. The students
from the second group before a run executed exercises in an usual sequence: hands, core, legs or legs, core, hands. A supervision
proceeded one month. The indices of pulse rate of every respondent were averaged.
It is found out that comparing to the generally accepted sequence, a pulse reaction was more positive at respondents that
conducted exercises in the offered sequence.