В статті показано зміни в системі фізичного виховання студентів, які викликані директивними листами
Міністерства освіти і науки України. Безпідставне переведення навчальної дисципліни «Фізичне виховання» на
факультатив та суттєве скорочення кількості аудиторних годин на І та ІІ курсах, ліквідація фізичного виховання на
старших курсах, необґрунтоване уведення державних тестів з оцінки фізичної підготовленості призводять до знищення
в Україні фізичного виховання студентської молоді. Доведено, що ефективність системи фізичного виховання на
сучасному етапі розвитку освіти в Україні визначається адекватним вибором мети і завдань, організаційних форм,
методів і засобів навчання, оздоровлення та виховання у їх раціональному поєднанні.
The changes in the system of students` physical education which are caused by the letters of instruction from The
Ministry of Education and Science of Ukraine are shown in the article. The Physical education student course was unreasonably
turned into an optional course, in-class hours were significantly decreased in the first and the second years of study, the physical
education course was liquidated for the students of the last years of study, the state tests in physical fitness evaluation were
imposed groundlessly. It leads to the destruction of students` physical education in Ukraine. The aim of the article is the theoretical
justification, formulation of new approaches to the methodological support of students` physical education process according to the
last changes in Ukraine. The efficiency of the system of physical education has been proved to be defined by the adequate
selection of the target, tasks, organizational forms, methods and means, the rational combination of recreation and education at the
current stage of education development in Ukraine. The focus on the health and fitness technologies of students` physical education
should result in the significant changes of conceptual and processual constituents, determine the modernization of the traditional
system of physical education, formation and improvement of new methodological support of students` physical education. The
students are determined to prefer the classes in the sports groups or sections to regular classes, individual classes with an
instructor in the free time and individual classes without an instructor in the extracurricular time. One of the compulsory
requirements of the modernization of the system of physical education at higher educational institutions under the current
circumstances should be the involvement of students in systematic individual physical training and sport.