Відповідно до розробленого плану підготовки спортсменів, за два тижні до початку навчання в університеті вони починали самостійно займатися за індивідуальними програмами. Тренувальний процес в умовах ЗВО на загальнопідготовчому етапі включав утягувальний, ударний і відновлювальний мікроцикли. Тренувальні навантаження футболістів студентської команди на загальнопідготовчому етапі загальним обсягом 45 год, який включав як самостійні заняття за місцем проживання, так і загальнокомандну форму проведення тренувань, на 60,0 % складалися з навантажень аеробної спрямованості, на 33,1 % – з навантажень змішаної аеробно-анаеробної спрямованості та на 6,9 % – з навантажень анаеробної спрямованості. Такий підхід сприяв достовірному покращенню показників фізичної підготовленості футболістів у межах 0,9 – 1,7 % на формувальному етапі експерименту, порівняно з констатувальним.
The purpose of the research is to experimentally substantiate the effectiveness of the proposed program of constructing a training process of the student team football players at the general preparatory stage of the annual training cycle. The study was conducted at the student football team (n=21) of the National Pirogov Memorial Medical University in Vinnytsia. The preparatory period was started at the place of residence 2 weeks before the start of learning at the university. The total load at this stage of training was 1260 minutes and included a morning charge of 45 minutes duration, as well as an evening individual training, which consisted of general and special parts of the workout, as well as work on the individual ball technique (juggling, driving , strikes, etc.). The training process of the players at the general preparatory stage in the university continued by retractable, shock and recovery microcycles, each of which allocated respectively 540, 630 and 270 minutes from the total training time (1440 min). In general, the training load of the players of the student team at the general preparatory stage with a total volume of 2700 minutes on 60,0 % consisted of loads of aerobic orientation, on 33,1 % – with loads of mixed aerobic-anaerobic orientation and on 6,9 % – of loads of anaerobic orientation. The use of independent training, as well as the proposed program of the
general preparatory stage, contributed to a statistically significant (p<0,05) improvement of the long jump, the shuttle run of 7x50 m and the 12-minute run of 1,2, 0,9 and 1,7 %, respectively, at the formative stage of the experiment, compared to the state stage.