У статті розглянуто питання реорганізації системи фізичного виховання студентів закладів вищої освіти на
основі науково обґрунтованого застосування різних видів фізичної активності. Емпірично установлено вплив
використання засобів пілатес у фізичному вихованні на параметри морфофункціонального стану студенток основних
медичних груп Національного університету «Львівська політехніка». Наведено й узагальнено результати педагогічного
експерименту впливу на дослідні параметри студенток досліджуваної вибірки з їхнім науковим обґрунтуванням. Виявлено
позитивний вплив занять пілатесом на параметри морфофункціонального стану та покращення здоров'я студенток,
які займались за розробленою програмою з використанням засобів пілатесу в академічних та позаакадемічних формах.
Апробована програма інтеграції пілатесу у фізичне виховання студенток дозволяє об'єднувати цільові установки
фізичного виховання в підвищенні рівня соматичного здоров’я, розвитку індивідуально-орієнтованого підходу, корекції
статури, забезпечення належного рівня рухової активності студенток.
The article discusses the issues of reorganization of the system
of physical education of students of higher educational institutions on the basis of the correct and scientifically based application of
various types of physical activity. The influence of the use of pilates funds in physical education on the parameters of the
morphofunctional state of students of the main medical groups of the National University "Lviv Polytechnic" has been empirically
established. The results of the pedagogical experiment of the influence on the studied parameters of the female students of the
experimental groups with their scientific substantiation are presented and summarized. The positive effect of pilates classes on the parameters of the morphofunctional state and improvement of the health of female students, who studied according to the developed
program with the use of Pilates tools in academic and post-academic forms, was revealed. The presented program of Pilates
integration into physical education of female students allows combining target settings, used physical education tools in improving
the level of somatic health, developing an individualized approach, correcting body build, and ensuring an adequate level of motor
activity of female students.