Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Педагогічні критерії адаптації футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Соцький, К. О.
dc.contributor.author Буртова, О. І.
dc.contributor.author Якушева, Ю. І.
dc.date.accessioned 2019-09-13T06:56:07Z
dc.date.available 2019-09-13T06:56:07Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Соцький, К. О. Педагогічні критерії адаптації футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти / К. О. Соцький, О. І. Буртова, Ю. І. Якушева // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 3 (111). - С. 171-175. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25478
dc.description.abstract Мета дослідження полягала в експериментальному обґрунтуванні інформативності педагогічних критеріїв адаптації футболістів студентських команд до тренувальних навантажень. Педагогічне спостереження за тренувальним процесом футболістів студентської команди дозволило визначити такі параметри тренувальних навантажень у підготовчому періоді як обсяг рухової діяльності гравців, співвідношення видів підготовки та навантажень різної фізіологічної спрямованості, величину навантаження тощо. Виявлено статистично достовірне (р<0,05) покращення фізичної працездатності футболістів на 5,9 %, аеробної продуктивності на 2,1 %, функцій дихальної системи на 2,5 %, рівня адаптації на 1,6 %. Таким чином, інформативними педагогічними критеріями адаптації гравців до тренувальних навантажень аеробної спрямованості є максимальне споживання кисню, частота дихання в спокої, інтегральний показник адаптації Невм’янова. ua
dc.description.abstract The purpose of the study was to experimentally substantiate the informativity of the pedagogical criteria of adaptation of students teams football players’ to training loads. Pedagogical observation of the training process of the student team football players allowed to determine the following parameters of training loads in the preparatory period: the volume of motor work amounted to 52,5 h; the most in the preparatory period of footballers was assigned to physical training, which accounted for 50,3 %, the rest of the motor activity of the players was occupied by technical-tactical and game training – 29,5 % and 20,2 % respectively; the preparatory period included 37 trainings, among them 11 trainings were with small volume of training load, 16 were with average volume, 10 were with large volume; the aerobic and mixed aerobic-anaerobic modes of energy supply of muscular activity were used predominantly, the ratio of which was 46,3 and 43,4 % respectively; the load of anaerobic orientation was used in a small amount of 10,3 %. Analysis of the dynamics of the functional indicators of footballers to the training loads allows to note statistically significant (p<0,05) improvement of physical capacity (PWC170 (V)) by 5,9 %, aerobic productivity (maximum oxygen consumption) by 2,1 %, functions of the respiratory system (resting breathing) by 2,5 %, the level of adaptation (integral indicator of adaptation) by 1,6 %. Such results are the evidence of using the significant proportion of loads in the aerobic mode of energy supply of muscle activity. Thus, the outlined indicators are informative pedagogical criteria for adapting players to the aerobic training loads. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject футболісти ua
dc.subject тренувальний процес ua
dc.subject підготовчий період ua
dc.subject режим енергозабезпечення ua
dc.subject інтегральний показник адаптації ua
dc.subject максимальне споживання кисню ua
dc.subject football players ua
dc.subject training process ua
dc.subject preparatory period ua
dc.subject energy supply mode ua
dc.subject integral indicator of adaptation ua
dc.subject maximum oxygen consumption ua
dc.subject.classification 796.015.686:796.332 -055.1 ua
dc.title Педагогічні критерії адаптації футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти ua
dc.title.alternative Pedagogical criteria of football players’ adaptation to training loads at higher educational establishments ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics