Робота присвячена питанню професійно-прикладної фізичної підготовки студентів закладів вищої освіти в
процесі їхнього фізичного виховання. Представлено результати практичної апробації авторської програми професійно-
прикладної фізичної підготовки студентів вищої школи технічної галузі на основі дослідження стану психофізіологічних
функцій. Виявлено достовірне покращення усіх досліджуваних параметрів психофізіологічних функцій у студентів
експериментальної групи по закінченні експериментального дослідження. Установлено, що застосування протягом
курсу фізичного виховання розробленої програми професійно-прикладної фізичної підготовки забезпечило досягнення
значних результатів у покращанні стану психофізіологічних функцій студентів аніж традиційні організація і зміст такої
підготовки в процесі фізичного виховання у термін навчання у закладі вищої освіти.
The article considered professionally applied
physical preparation of technical universities students as their focused training systems to the profession. Taking into account the
strong relationship between the level of physical preparedness and the psychophysiological mechanisms for ensuring the
professional ability of students, the corrective effects on the state of the parameters to ensure the effectiveness of of professionalapplied
physical training are of particular importance. The purpose of the research is to analyze the state of psychophysiological
functions of students of the main medical groups of the National University "Lviv Polytechnic" in the process of professional-applied
physical training. Methods of research: general-scientific methods of theoretical level: analysis and synthesis, and methods for
obtaining empirical data: pedagogical experiment, pedagogical testing for the diagnosis of psychophysiological functions, methods of
mathematical statistics. The application of the proposed professionally-applied physical training program during the course of
physical education achieved much better results in solving tasks than the traditional training and physical education content, which
are used in the control group. It was shown that under the influence of developed professional applied physical preparation, a
significant improvement in all the studied psychophysiological functions parameters in experimental group students. The triennial
forming experiment proved its effectiveness in solving the problems of professionally-applied physical training in universities towards
the formation of a high level of student psycho-physical readiness.