Наукова стаття присвячена актуальній проблемі сучасної педагогічної теорії і практики, у якій висвітлено
теоретичні аспекти формування готовності студентської молоді до захисту Вітчизни у процесі спортивно-масової
діяльності. Слід наголосити, що актуальність зазначеної проблеми дослідження визначається суспільним запитом щодо
підвищення ефективності підготовки студентської молоді до військової служби та захисту Вітчизни у вищих
навчальних закладах у період військових конфліктів та війни в нашій країні. У статті зроблено спробу визначити
сучасний стан готовності студентської молоді щодо військової служби та захисту Вітчизни; обґрунтувати критерії та
показники готовності студентської молоді до військової служби та захисту Вітчизни тощо. Під час дослідження
застосовано такі методи як: теоретичний аналіз, порівняння, узагальнення; педагогічне спостереження, бесіди,
анкетування та тестування студентської молоді та інші. Розкрито значення занять спортивно-масової діяльності у
контексті готовності студентської молоді до військової служби та захисту Вітчизни.
The scientific article is devoted to the actual problem of modern
pedagogical theory and practice, which highlights the theoretical aspects of forming the readiness of student to protect the
Motherland in the process of sports and mass activity. It should be emphasized that the relevance of this research problem is determined by the public request for increasing the effectiveness of student youth preparation for military service and protection of
the Motherland in higher educational establishments during the period of military conflicts and war in our country. The article
attempts to determine the current state of readiness of students for military service and protection of the Motherland; to substantiate
criteria and indicators of readiness of student youth for military service and protection of the Motherland, etc. During the research,
such methods as: theoretical analysis, comparison, generalization; pedagogical observation, interviews, questionnaires and testing
of student youth and others. The importance of sports activities in the context of students' readiness for military service and
protection of the Motherland is revealed.
Considering the modern approaches of scientists to the problem of activating the process of formation of readiness for
military service and protection of the Motherland in the student's youth, we consider it from the standpoint based on the principles of
an activity approach based on recognition of activity as the main means and a decisive condition for forming the readiness of
students to protect the Motherland. This approach involves the formation in the student's youth of the ability to determine the
purpose, to organize sports and mass activities and its implementation, to correct, analyze the results of activities in the patriotic
educational space. Thus, in the process of the formation stage of the study, the pedagogical conditions for the formation of students'
readiness for military service and protection of the Motherland: the formation of the necessary knowledge on the history of the
Ukrainian people, the Armed Forces of Ukraine, were determined and experimentally verified; the introduction of effective types of
military patriotic work on readiness to protect the Motherland; conducting competitive activities using the game method and creating
situations of success in order to provide emotional and value impact on students; use of incentive and incentive methods to provide
emotional and value impact on students, aimed at forming their desire for military service and protection of the Motherland.