Дошкільний вік є особливо відповідальним періодом в процесі фізичного розвитку і формування особистості дитини. Проте, як наголошується в науково-методичній літературі, в наш час на кожну дитину дошкільного віку припадає по два-три функціональних порушень, серед яких провідне місце належить функціональним порушенням опорнорухового апарату. У дослідженні взяли участь 73 дитини 5-6 років з нефіксованими порушеннями опорно-рухового апарату. В
результаті проведеного дослідження встановлено, що у 36 дітей з порушеннями постави у фронтальній площині кут асиметрії надпліч β2 ° склав 4,94 °, при нормі 0 °. Показники кута асиметрії лопаток β3, у дітей з порушеннями постави
у фронтальній площині перевищували показники норми на 10,6 °, а кута асиметрії тазу β4, на 6,3 °. Проведений аналіз
кількісних показників біогеометричного профілю постави дітей в сагітальній площині показав, що кут α 2 °, що характеризує стан грудного відділу хребта, перевищує норму на 10,9 °, а середньостатистичний результат кута α3 °, який характеризує грудопоперековий перехід, перевищує норму на 6, 5 °, що в поєднанні з нормальними значеннями кута α 4 ° , який характеризує кут нахилу таза, говорить про наявність круглої спини у 37 дітей 5-6 років.
Preschool age is a particularly crucial period in the process of physical development and of the child’s personality formation. Nevertheless, as noted in the scientific and methodological literature, there are two or three functional disorders for every child of preschool age, among which the leading place belongs to functional disorders of the support-motional apparatus.
The research involved 73 children 5-6 years old with unfixed disorders of the support-motional apparatus.
As a research result, it was established that the asymmetry angle of the upper shoulder β2 ° was 4.94 °, at a norm of 0 ° in
36 children with impaired posture in the frontal plane. The asymmetry angle of the shoulder blades β3 exceeded the normal values by 10.6 °, and the pelvic asymmetry angle β4 by 6.3 ° in children with impaired posture in the frontal plane. It have been concluded that the maximum value of the angle β3, which was formed by the horizon line and the length connecting the points of the lower corners of the blades was 15.70 ° and the minimum value was 8.14 °, these results exceed the norm by 5,6 ° in children 5-6 years old. The analysis of quantitative indicators of the posture biogeometric profile of the children in the sagittal plane showed that the angle α2, which characterized the state of the thoracic spine, exceeded the norm by 10.9 °, and the average result of the angle α3, which characterized the thoracic junction, exceeded the norm by 6.5 °. This fact, in combination with the normal values of the angle α4 which characterized the angle of the pelvis inclination, indicated about the round-concave back in 37 children 5-6 years old. The analysis of the angle α5 and α6 evidenced a flexion setting of the lower extremities with characteristic transfer of the center of mass closer to the front of the foot. The research results confirm the need to search for new methodological approaches aimed at the rehabilitation of preschool aged children with disorders of the posture biogeometric profile in the frontal and sagittal planes, taking
into account quantitative indicators of posture disorders, which will contribute to more effective correction of posture disorders and will neutralize the negative influence of risk factors on the support-motional apparatus of children 5-6 years old.