Автори статті на основі проведеного констатувального експерименту дослідили сучасний стан управління навчально-виховним процесом у закладах освіти на засадах здоров’язберігаючих технологій, визначили причини, що
стримують та перешкоджають використанню здоров’язберігаючих технологій у навчальних закладах, розставили за рангом значущості основні фактори, через які гальмується розвиток здоров’язберігаючих технологій, визначили що на думку майже всіх учасників експерименту мета здоров’язберігаючих освітніх технологій полягає у створенні безпечних умов життєдіяльності навчального закладу.
The authors of the article on the basis of the experiment conducted by the experiment investigated the current state of management of the educational process in educational institutions on the principles of health-saving technologies, identified the reasons that inhibit and prevent the use of health-saving technologies in educational institutions, placed the significance factors behind which inhibits the development of health-saving technologies , determined that in the opinion of almost all participants in the experiment, the goal of health care educational technology is to create a safe environment for the school.
For Ukraine, the main problem associated with the future state is the preservation and strengthening of the health of children and students, and the development of sustainable social guidelines for the awareness of the need for a healthy lifestyle becomes more and more relevant and acute for Ukrainian society.