В статті вказано ряд факторів, які визначають причини виникнення інвалідності. Висвітлено проблеми розвитку та нормального функціонування рухової сфери учнів з важкими порушеннями мови. Виявлено причини, що перешкоджають активній участі дітей з важкими порушеннями мови у фізкультурно-оздоровчих заходах, інтереси хлопчиків і дівчаток середніх класів з важкими порушеннями мови до виконання різноманітних видів фізичних вправ. Представлена реалізація фізкультурно-оздоровчих інтересів учнів з важкими порушеннями мови відносно форм занять фізичною культурою, вербально-реальне відношення хлопчиків і дівчаток з важкими порушеннями мови до фізкультурнооздоровчих занять. Шляхом практичного експерименту виявлено мотиви і інтереси дітей з важкими порушеннями мови до фізкультурно-оздоровчих занять. Представлені у статті результати досліджень дозволяють констатувати позитивний вплив різноманітних видів рухової активності на психо-фізичний стан учнів та підтверджують той факт, що найважливішими характеристиками відношення учнів з важкими порушеннями мови до фізичної культури є їх
пізнавальний інтерес до свого фізичного стану і засобів його оптимізації, а також міра інформованості з цих питань.
The article identifies a number of factors that determine the causes of disability. Defined the concept of "people with disabilities". The problems of development and normal functioning of the motor sphere of students with severe speech disorders are covered. Revealed the reasons that prevent the active participation of children with severe speech disorders in sports and recreational activities, the interests of middle-class boys and girls with severe speech disorders to perform various types of physical exercises. Presents the implementation of sports and recreational interests of students with severe speech disorders regarding the forms of physical education, verbal - the real attitude of boys and girls with severe speech disorders to physical education and recreational activities. Through a practical experiment, the motives and interests of children with severe speech disorders to physical education and health activities have been identified. According to the data obtained in the course of research, sports related to martial arts are attractive for boys - 2.17% (various types of wrestling, kickboxing, boxing, karate) and sports: football - 2.34%, basketball - 2.04%. For girls shaping is attractive - 2.56%, rhythmic gymnastics - 2.37%, swimming - 2.23%. The research results presented in the article allow to state the positive influence of various types of physical activity on the
psycho-physical state of students and confirm the fact that the most important characteristics of the attitude of students with severe speech disorders to physical culture are their cognitive interest in their physical condition and means of its optimization, as well as degree of awareness on these issues.