У статті розглянуто питання , які стосуються дослідження ефективних шляхів покращання стану здоров’я школярів за допомогою програмування змісту оздоровчих занять з самбо. Визначено, що впровадження засобів боротьби у процес фізичного виховання школярів забезпечують їх гарну силову підготовку та особливої уваги серед дітей набуває саме боротьба самбо, заняття цим видом одноборств вчить дітей самоконтролю, дисципліни і, звичайно зміцнює здоров’я. Розроблена методика оздоровчих занять з елементами самбо для школярів середніх класів, спрямованої на підвищення рівня їх фізичної підготовленості. Встановлено, що фізкультурно-оздоровчі заняття з елементами самбо, які проводились в режимі навчального дня призвели до покращення швидкісно-силових, швидкісних, координаційних
якостей учнів.
The article deals with issues related to the study of effective ways to improve the health of schoolchildren through the programming of the content of health training sessions with sambo. It is determined that the introduction of means of struggle in the process of physical education of schoolchildren provides their good strength training and special attention among children acquires precisely the struggle of sambo, occupation this type of uniforms teaches children self-control, discipline and, of course, strengthens health. The technique of health classes with elements of sambo for middle school students aimed at increasing their physical fitness level is developed. When forming the content of recreational activities, the following was taken into account: the level of development in children of motivational priorities and the level of formation and development of physical fitness; determination of proper norms of intensity of physical activity depending on the level of somatic health of students; the choice of the ratio of means of different orientation in lessons with junior schoolchildren. The main purpose of the methodology is to expand and replenish the stock of motor skills and skills, to study the elements of sambo to further improve the skills of self-defense and the development of vital skills and abilities. It was established that physical culture and health classes with elements of sambo that were conducted in the mode of the school day led to improvement of speed-strength qualities, high-speed, coordination qualities of students.