У статті розкрито сучасний стан фізичного здоров’я населення в Україні. Виявлено перехідний період у
реформуванні освіти. Запропонована методика експрес-діагностики толерантності до навантажень. Методика
заснована на модифікації теппінг-тесту та розрахована для вікових категорій 5-17 років та старше. При виявлені
методикою толерантності до навантажень у респондента, враховується індивідуальні показники властивостей
нервової системи. Методика може бути корисною під час планування та організації навчального процесу з різних
предметів, при підборі індивідуальних як розумових навантажень, так і під час занять фізичного виховання у школярів,
студентів та інших категорій учнів. Методика незамінна для діагностики на початку та в кінці навчального семестру
для відображення об’єктивної картини стану здоров’я учнів (прогрес або регрес).
The article reveals the current state of physical
health of the population in Ukraine. Revealed a transitional period in the reform of education. The proposed method of rapid
diagnosis of tolerance to stress. The method is based on the modification of the Tipping test and is designed for age categories 5-17
years or more. When diagnosing tolerance to stress on the respondent according to this method, individual indicators of the
properties of the nervous system are taken into account. The technique can be useful in planning and organizing the educational
process in various subjects, both in the selection of individual mental loads, and during the physical education of schoolchildren and
students.
The proposed method does not require special measuring equipment, training and automated decoding of results, which
plays an essential role in the examination of large masses of people. This factor puts the method of winning screening studies with a
high degree of reliability of the results.
The modified method of diagnosing the properties of the nervous system by psychomotor indexes allows more qualitatively
and quantitatively to investigate the lability and strength of the nervous system, taking into account all age categories. The technique
allows to determine the basic properties of the nervous system: lability - the speed of switching from one activity to another and
strength - the ability to maintain the pace of work. The technique is indispensable for diagnostics at the beginning and at the end of
the study semester to reflect the objective picture of the health of the nervous system student (progress or regress).