Стаття присвячена актуальним питанням застосування програми фізичної реабілітації дітей з синдромом
Дауна. Дослідницька робота проводилася на базі центру ранньої педагогічної реабілітації та соціальної адаптації дітей
«Пагінець». Діти були розподіленні на дві групи з урахуванням ідентичного віку та психомоторного розвитку.
Проводився аналіз науково-методичної літератури щодо проблем фізичної реабілітації та соціальної адаптації дітей з
синдромом Дауна. Детально описані сучасні підходи до проблеми вивчення дітей з даною патологією. Проаналізовані
характерні симптоми та особливості розвитку дітей з синдромом Дауна. Ефективність запропонованої програми
ґрунтувалася на поєднанні альтернативних та традиційних засобів фізичної реабілітації, що сприяло мотивації дітей до
активної навчальної та рухової діяльності, покращенню психоемоційної сфера, значно покращилася фізична
підготовленість та працездатність.
The article is
devoted to the actual questions concerning application of the program of physical rehabilitation of children with Down syndrome. The
research work was carried out on the basis of the center of early pedagogical rehabilitation and social adaptation of children
"Pahinets". Each child was diagnosed with Down syndrome by the Rivne Regional Medical Pedagogical Commission. The children
were divided into two groups taking into account the same age and motor development. Under supervision were children 5-6 years
old. The children were divided into two groups: control (n = 30) and the main (n = 30), taking into account the same age and motor
development. The children of the control group were engaged in the usual methodology. The children of the main group were
engaged in the development of a comprehensive program of physical rehabilitation. The comprehensive program of physical
rehabilitation was based on the results of the recording of the experiment and included three parts: introductory, main, final. An
analysis of modern special literature on the problems of physical rehabilitation and social adaptation of children with Down syndrome
was conducted. The modern approaches to the problem of studying children with this pathology were determined in detail. Described
are the characteristic symptoms and features of development of children with Down syndrome. The success of the proposed program was based on the combination of alternative (exercise therapy, mechanotherapy) and traditional (music therapy, dancemovement
therapy, fitball-gymnastics) physical rehabilitation, this contributed to the motivation of children for active learning and
motor activity, significantly improved the psycho-emotional sphere, their physical preparedness and working capacity.