У статті представлено аналіз змісту національних стандартів з фізичного виховання для учнів
загальноосвітніх шкіл Сполучених Штатів Америки, розроблених товариством здоров’я та фізичного виховання.
Передбачено 5 національних стандартів, що включають в себе рухову компетентність учнів, фізкультурні знання та їх
застосування на практиці, здоров’язбереження та відповідний рівень фізичної підготовленості, соціальну інтеграцію,
мотивацію, рефлексивну поведінку, задоволення від рухової активності та самовираження за допомогою рухів.
Національні стандарти фізичного виховання передбачають певний рівень компетентності учнів кожного класу
початкової, середньої та старшої школи. Метою застосування стандартів є фізично грамотний індивід з визначеним
рівнем психомоторного, когнітивного та афективного розвитку, який застосовує оздоровчу фізичну активність
протягом всього життя. Дослідження проведено для визначення можливостей використання зарубіжного досвіду в
практиці фізичного виховання українських школярів.
The article presents an
analysis of the content of national standards for physical education for students of secondary schools in the United States of
America, developed by the Society of Health and Physical Educators. There are 5 national standards, which include the motor
competence of students, physical education knowledge and its application in practice, health preservation and the appropriate level
of physical fitness, social integration, motivation, reflexive behavior, satisfaction from physical activity and self-expression through
movements. National standards of physical education imply a certain level of students` competence in each class of primary,
secondary and high school. The purpose of the application of standards is a physically literate individual with a certain level of
psychomotor, cognitive and affective development, carrying out health-improving physical activity throughout life.
The study was conducted to determine the possibilities of using foreign experience in the practice of physical education of
Ukrainian schoolchildren. As a basis, we can take a comprehensive approach to child development, based on the national standards
of physical education of schoolchildren in the United States, which implies the impact on various areas – health, education,
communication, entertainment. At the same time, it is important to gradually raise the level of consciousness by choosing various
forms and means of physical education from primary to secondary and high school.