У статті обґрунтовано значення діяльнісного компонента моделі підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації самостійних фізкультурно-оздоровчих занять учнів та виділено шляхи покращення його формування. Розглядаються питання щодо формування у майбутніх спеціалістів фізичної культури вміння організації та
проведення самостійної фізкультурно-оздоровчої діяльності; мотивації до виконання домашніх завдань із фізичної
культури, комплексів ранкової гімнастики й фізкультпаузи. Встановлено, що рівні сформованості діяльнісного компонента готовності майбутніх фахівців фізичної культури експериментальної групи значно вищі, ніж контрольної,
що свідчить про ефективність запропонованої та впровадженої технології формування діяльнісного компонента моделі підготовки майбутніх учителів фізичної культури до вищезазначеної діяльності.
The article shows the importance of the active component in the model of preparation of future teachers of physical culture, which helps to organize independent physical educat The research demonstrates the necessity of pedagogical conditions (personally
oriented, problem-based learning, cooperation between the teacher and students, motivation for healthy lifestyle, raising of students professional interest in organizing independent classes of schoolchildren by improving physical exercises, etc.) which are very important and have the positive influence for formation of the activity component.ion exercises. The article displays the ways to improve this component. Provided information indicates the formation of the future physical culture specialists skills to organize and carry out independent physical culture and health activities, which are directed not only to the development of physical abilities, but also to the professional content of the lessons, where the student is an active participant of the educational process. Pupils are learning how to preparе the physical culture homework, morning gymnastics complexes. Regular self-monitoring of health through a diary develops
schoolchildren`s interest in physical activity. It was approved that the level of formation of the activity component of the future specialists in the physical culture in the experimental group was much higher than in the control. So we claimed the effectiveness of the proposed and implemented technology of forming the activity component for the future teachers of physical culture.