В статті проведений аналіз поняття «здоров’язбережувальні технології» у системі медичної освіти. Це поняття розглянуте в різних аспектах: здоров’язбережувальні технології за характером діяльності основних суб’єктів умовно поділяють на вузькоспеціалізовані (медичні) – технології профілактики захворювань, корекції і реабілітації соматичного здоров’я, санітарно-гігієнічної діяльності; освітні – сприяють збереженню здоров’я в процесі навчання і виховання; соціальні – технології організації здорового способу життя, профілактики і корекції девіантної поведінки; психологічні – технології профілактики і психокорекції психічних відхилень особистісного та інтелектуального розвитку; комплексні – технології комплексної профілактики захворювань, корекції та реабілітації здоров’я (фізкультурно-оздоровчі і валеологічні); педагогічні технології, що сприяють збереженню і зміцненню здоров’я; технології, що формують здоровий спосіб життя. Мета всіх здоров’язбережувальних технологій – сформувати в
студентів-медиків знання, уміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати одержані знання в
професійній діяльності. Аналіз публікацій з проблем здоров’язбережувальних технологій виявив наявність різноманітних підходів до визначення поняття «здоров’язбережувальні технології».
The article analyzes the concept of "health-saving technologies" in the system of medical education. This concept is considered in
various aspects: health-saving technologies by the nature of the activities of the main subjects are conventionally divided into highly specialized (medical) – technologies for disease prevention, correction and rehabilitation of somatic health, sanitation and hygiene; educational – contribute to the preservation of health in the process of education and upbringing; social – technologies of
organization of a healthy way of life, prevention and correction of deviant behavior; psychological – technologies of prevention and
psycho-correction of psychological deviations of personality and intellectual development; complex – technologies of complex
prevention of diseases, correction and rehabilitation of health (physical culture and health and valeological); pedagogical
technologies that promote preservation and strengthening of health; technologies that form a healthy lifestyle. The purpose of all health-saving technologies is to provide medical students with knowledge, skills and habits of a healthy lifestyle, to teach them to use the acquired knowledge in their professional activities.
Analysis of publications on healthcare-saving technologies revealed the existence of a variety of approaches to the
definition of "health-saving technologies". The attention was paid to the aspects of medical methods, the availability of samples of the use of rehabilitation and medical techniques as methods of recovery, as well as the specificity of the actual educational content of the essence of the concept and a certain lack of understanding of the social component of the pedagogical concept, especially in the system of medical education.