Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методологічні підходи до проблеми розвитку соціальної компетентності студентів класичних університетів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Жукова, О. А.
dc.date.accessioned 2019-08-07T13:27:28Z
dc.date.available 2019-08-07T13:27:28Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Жукова, О. А. Методологічні підходи до проблеми розвитку соціальної компетентності студентів класичних університетів / О. А. Жукова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 31 (41). - С. 7-12. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25384
dc.description.abstract У статті дано аналіз системному, осoбистiсному, oсoбистiснo-oрiєнтoваному та компетентнісному пiдхoдам дo розвитку соціальної компетентності студентів класичних університетів. Дано визначення поняттю «методологія», яке розглядається як система принципів, а також способів побудови й організації теоретичної та практичної діяльності. Система принципів, що є основою зазначених підходів, дозволяє вирішити протиріччя, що виникають в процесі розвитку соціальної компетентності здобувачів вищої освіти як на рівні загальнонаукової методології, такі на рівні конкретно наукової методології й технологічного рівня під час організації та проведення наукового дослідження щодо розвитку соціальної компетентності тих, хто навчається. ua
dc.description.abstract In the article there is the analyze of the systemic, personal, personality-oriented and competence approaches for the process of developing students’ social competence at classical universities. The definition of the concept "methodology" is given and considered as a system of principles, as well as the ways to create and organize theoretical and practical activities. The system of principles which are the base of pointed out approaches allows to solve contradictions arising in the process of developing social competence of aspirants of higher education at the level of general scientific methodology and at the level of specifically scientific methodology and at the technological level during the organization and carrying out the scientific research for the development of the pointed out kind of the competence. The systematic approach is considered as one of the approaches which states determine the integrity, hierarchy, presence of structure, and the multiplicity of the researching phenomenon. The personal approach is presented as a position, which is determined by: value attitude to the student; help and support in the processes of development, self-development, self-realization, self-determination. Personality-oriented approach is showed as a component of the personal approach. Its states are aimed at researching and solving the problems which have personal importance for the individual.. The states of the competence approach are important for determining the purpose of education and its content, the organization of the educational process and its assessment. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject соціальна компетентність ua
dc.subject підходи ua
dc.subject класичний університет ua
dc.subject розвиток ua
dc.subject social competence ua
dc.subject approach ua
dc.subject classical university ua
dc.subject development ua
dc.title Методологічні підходи до проблеми розвитку соціальної компетентності студентів класичних університетів ua
dc.title.alternative Methodological approaches to the consideration of the problem of development of students’ social competence of classical universities ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу