У статті проаналізовано один із можливих шляхів формування креативності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва засобами педагогічного малюнку під час вивчення дисципліни “Рисунок”. Розкрито специфіку педагогічного малюнка, який є підґрунтям формування майстерності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Встановлено значення педагогічного малюнка, який допомагає швидкому оволодінню образотворчими засобами, формує вміння цілісного бачення натури та практичні навички її зображення; сприяє удосконаленню відчуття пропорцій, їх особливостей; виховує художній смак і формує образне світобачення. Доведено, що педагогічний малюнок є важливою умовою професійного зростання студентів, сприяє виявленню інтересів і задумів майбутніх учителів та впливає на розвиток їх креативності.
The article analyzes one of the possible ways of forming the creativity of the future teacher of fine arts by means of a
pedagogical painting during the study of the subject "Painting". The peculiarity of pedagogical painting, which is the basis for forming the skills of the future teacher of fine arts, is revealed, and has a wide range of opportunities for students' development of creativity, raising their level of artistic and aesthetic culture; mastering the visual writing; the basics of the artistic image of reality. The process of forming a creative personality in the interaction of three components of giftedness: intellectual abilities, creativity and motivation are presented. The principles of work execution are analyzed: from general to specific, from the main one to the secondary one. It is noted that the pedagogical painting quickly helps to mastery the visual means, arranges practical skills and abilities of the holistic vision of nature and image, promotes the improvement of the sense of proportion, the ability to see the nature in a holistic way, evaluate its peculiarities, is an auxiliary to achieve the main goal - solid assimilation of theoretical and practical skills , it should be applied when necessary, pedagogical painting brings up artistic taste, forms a figurative vision and understanding of reality, is a condition for professions that developstudents’ creativity, identifying their interests and ideas. The dependence of creative thinking on analysis, synthesis, comparison, abstraction, generalization, systematization, categorization is established. It is proved that pedagogical painting is an important condition for the professional growth of students, promotes the identification of the interests and ideas of future teachers and influences the development of their creativity.