У статті узагальнено наукову інформацію з питань мотивації у спорті та наукові перспективи її формування у
спортсменів на етапі початкової підготовки у фехтуванні. Результати. Згідно Програми ДЮСШ з фехтування (2014р.)
варто змінити вікові межі етапів багаторічної підготовки. Основною структурною та змістовною відмінністю є
рекомендований початок занять уже з 6-9 років. На підставі проведеного пошуку наукової та методичної інформації
встановлено таке. Мотивації досягнення успіху і уникнення невдач є важливими і відносно незалежними видами людської
мотивації, вони багато в чому визначають спрямованість особистості і поведінку людини. Діагностика мотивації
спортивної діяльності є актуальним напрямком практичної роботи спортивного психолога. Проведені узагальнення
дають підстави стверджувати, що наукові дослідження щодо формування мотиваційного компоненту спортсменів на
початковому етапі у багаторічній підготовці у спортивних єдиноборствах та зокрема фехтуванні відсутні. Це вказує на
потребу розв’язання самостійного актуального наукового завдання галузі фізичної культури та спорту пов’язаного з
обґрунтуванням програми формування мотивації дітей до занять спортом на етапі початкової підготовки у
фехтуванні.
Ukrainian sports will undergo a new stage of
development. This applies both to the sport of higher achievements and to mass sports. The problems of the sports industry are
caused by a number of factors characteristic of the post-Soviet countries. The athlete's psychological readiness is increasingly
important for the achievement of the sport result. Aim: To summarize scientific information on sports motivation and scientific
perspectives of its formation at athletes at the stage of initial training in fencing. Results. During Ukrainian independence, Ukrainian
sports developed on an independent trajectory. Specialists in the last period determined that in fencing, according to the Program of
Fighting Youth Sports School (2014), it is worthwhile to change the age limits of the stages of long-term preparation. The main
structural and content difference is the recommended start of classes from the age of 6-9 years. The aforesaid points to the
relevance of the scientific and practical task of forming the motivation readiness of children aged 6-9, who began to study in sports
fencing sections. On the basis of the search for scientific and methodological information, the following is established. The
motivations for success and the avoidance of failures are important and relatively independent types of human motivation, they
largely determine the orientation of the individual and human behavior. Diagnosis of the motivation of sports activities is an actual direction of practical work of a sports psychologist. The conducted generalizations give grounds to assert that scientific research on
the formation of the motivational component of athletes at the initial stage in the long-term training in sports and martial arts, in
particular, is absent. This indicates the need to solve an independent current scientific problem of the field of physical culture and
sports related to the justification of the program for forming the motivation of children to engage in sports at the stage of initial
training in fencing.