У статті здійснено теоретичне дослідження питання застосування методу освітніх проектів у процесі навчання
майбутніх дефектологів. На основі узагальнення вивченого матеріалу з’ясовано сутність поняття «метод проектів»,
визначено види та складові освітнього проекту, основні вимоги щодо його організації у процесі професійного навчання
майбутніх дефектологів. Акцентовано увагу на те, що використання методу проектів вимагає від викладача створення умов для прояву в студентів інтересу до пізнавальної діяльності, майбутньої професії, самоосвіти, й застосуванню отриманих знань на практиці.
Представлено розроблений освітній проект «Професійний розвиток майбутніх дефектологів». Висновки дослідження щодо застосування освітніх проектів можна використовувати при вивченні практично всіх дисциплін ЗВО.
The article deals with theoretical study of the educational projects method application in the process of future speech
pathologist studying. On the basis of the studied material generalization, the essence of the «educational project», «project method»
concepts are determined; the types and components of the educational project are defined. The basic requirements for the
educational projects technologies organization in the process of future speech pathologists professional development are outlined.
The attention to the projects method as a method of resource-based training is focused. It is noted that the topics of projects for future speech pathologists should be directed to obtaining competencies in the field
of diagnostic, correctional and pedagogical, social pedagogical and communicative activities with children with psychophysical
development disorders and their families. The emphasis is on the fact that the use of the project method requires a tutor not so much
teaching as creating conditions for students to show interest in cognitive activities, future profession, self-education, education
orientation throughout their lives and the application of the knowledge gained in practice. The developed educational project «Professional development of the future speech pathologist» is presented. Conclusions of
the study on the educational projects application can be used both in the study of compulsory disciplines in the cycle of professional training in the educational-professional program, as well as in the additional, training cycle in specialty 016 – special education.