Удосконалення процесу фізичного виховання школярів потребує визначення взаємозв'язків між компонентами
фізичного стану школярів і виявлення найбільш значущих факторів, які забезпечують успішність діяльності вчителя
фізичної культури. Метою дослідження є визначити, за допомогою факторного аналізу, найбільш впливові показники які
впливають на рівень фізичного здоров’я хлопчиків 7-17 років, для розробки підходів щодо планування фізичних
навантажень на уроках фізичної культури. Висновки. Соматометричні та фізіометричні показники у всіх вікових групах
розташовуються поряд з руховими тестами у найбільш впливових факторах – І та ІІ. Процентний внесок у загальну
структуру фізичного стану в різному віці у хлопчиків неоднаковий. Використовуючи це, можна диференціювати
спрямованість засобів фізичного виховання як у шкільних програмах, так і в індивідуально-оздоровчих заняттях.
To improve the process of physical education of schoolboys it is important to determine the correlation
between the components of the physical condition of scholars and display the most significant factors that ensure the success of the
work of physical education teacher. As a large number of important physical and functional characteristics and correlation between
them do not allow visually to identify the main parameters. The testing results of the physical condition of the schoolboys were under
factor analysis.
The purpose of the research is to determine the most influential indicators that affect the level of physical health in boys 7-
17 years old with the help of factor analysis. The study is conducted in order to develop approaches that will help to plan physical
activity forphysical traininglessons.
The research was carried out at secondary schools № 35, 66, 83 in Dnipro city. For solving the tasks set for the
pedagogical experiment we involved 295 boys 7-17 years old who study in 1-11 grades.The boys that were involved in the
pedagogical experiment because of their state of health belong to the main medical group which is not engaged in sport.
Conclusions. We come to the conclusion that somatometric and physiometric indicators in all sex-age groups are disposed
along with motor tests in the most influential factors – I and II. This fact determines the mutual influence of physical preparedness
and somatic healthof the studied contingent of children.The percentage of contribution to the overall structure of the physical state at
different age groups with boys is unequal. Thus, according to the results of the factorization of the initial data the concentration of
physical development indicators in the I factor in boys 7, 9, 10, 12, 13, 14 and 15 years are observed which can be explained with
21,4 - 28,2% of the variance, and in factor ІІ with boys 8, 11 and 17 years – 16.7%, 15.86% and 13.99% accordingly.It is possible to
differentiate the focus of physical education in both school curricula and individualhealth-improving classes.