В статті уточнена змістова сутність поняття «рішучість», а також вивчені особливості її прояву в учнів
загальноосвітньої школи в процесі занять фізичною культурою. Показано, що це поняття змикається з проблемою
вольового розвитку людини. Розповсюджене в даний час розуміння рішучості тільки як окремої вольової якості є, на наш
погляд, дуже вузьким і не відображає повною мірою сутність процесу прийняття рішення. Враховуючи важливість
проблеми в роботі була здійснена спроба вивчення особливостей прояву рішучості в учнів 8-17 років в залежності від
рівня їхнього фізичного розвитку, рухової підготовленості і функціональної рухливості нервових процесів. Для вивчення особливостей прояву рішучості був проведений констатувальний експеримент. В експерименті брали участь учні 8-17
років (усього 322 учня). Для оцінки рішучості в учнів у процесі виконання фізичних вправ на уроках фізичної культури за
основу була взята експертна оцінка за методикою А.І. Висоцького в нашій модифікації. Співставлення оцінок експертів
дозволяє стверджувати, що під час виконання ігрових вправ на уроках фізичної культури учні з високим рівнем рухової
підготовленості суттєво випереджають своїх однолітків за рівнем розвитку рішучості. Спостерігається чітка
тенденція до значного підвищення рівня її прояву в учнів з підвищенням їхнього рухового (ігрового) досвіду.
Одержані результати дослідження свідчать про те, що рівень прояву рішучості більшою мірою залежить від
власного практичного досвіду до конкретної діяльності. Тому можна стверджувати, що основним чинником, який
обумовлює і забезпечує формування рішучості є сама діяльність. На уроках фізичної культури це виконання фізичних
вправ, тобто процес оволодіння руховими навичками, підвищення рівня фізичних якостей. Можна вважати, що саме
систематична, напружена і успішна діяльність з поступовим підвищенням труднощів є основою для вольового розвитку
учнів загальноосвітньої школи.
The article focuses on the informative angle of such notion as vigour and its characteristic display by schoolchildren at the
lessons of Physical Training. The research suggests that this notion is fixed on the problem of person’s volitional development. In our
opinion modern understanding of the notion vigour as a separate volitional quality is very narrow. Such understanding doesn’t
display the core of making up one’s mind in a wide sense. Due to the significance of this issue we tried to investigate the peculiarities
of pupil’s vigour at the age of 8-17 according to their fitness level, motor activity and functional nervous activity. Specificity of vigour
display through the prism of ascertaining experiment has been outlined. Pupils from 8 to 17 years old (the total amount 322) took
part in the experiment. Methodology by A.I. Vysots’kyi in our modification for evaluation of pupil’s vigour while doing exercises has
been taken. Data evaluation proves that pupils with a high level of physical fitness are well ahead of their contestants while doing
exercises at Physical Training lessons. Tendency towards higher level of pupil’s physical activity has been observed.
Attained results suggest that the level of vigour display depends on one’s own experience for a concrete activity. This
allows saying that the main criteria leading to vigour formation is the activity by itself. It includes the process of movement skills and
the level increase of physical qualities. The research suggests that the volitional development basis is systemic and hard activity
along with the increasing of physical activity for pupils of secondary school.