Стаття присвячена актуальній, але мало розробленій темі теоретичного
визначення та законодавчого регулювання інформальної освіти та можливості
використання зарубіжного досвіду в цій сфері у національному законодавстві
освіти в Україні. Розглядається зарубіжний досвід організації інформальної
освіти у таких країнах, як: Нідерланди, Німеччина та Швеція. Автором статті
охарактеризовано процесуальне забезпечення інформальної освіти зазначених
країн, державну підтримку інформальної освіти, громадянську ініціативу у
інформальній освіті, розвиток форм і закладів інформальної освіти.
The article is devoted to the actual, but little developed topic of theoretical
definition and legislative regulation of information education and the possibility of
using foreign experience in this area in the national legislation on education in
Ukraine. The foreign experience of information education organization in countries
such as the Netherlands, Germany and Sweden is considered. The author of the article
describes the procedural provision of informational education of these countries, state
support to information education, civil initiative in information education, development
of forms and institutions of informal education.