В статті розглянуті засади соціально-педагогічної діяльності
психологічної служби закладу освіти згідно нових нормативно-правових
положень. Охарактеризовано завдання та напрями організації соціально-
педагогічної діяльності у закладі загальної середньої освіти та здійснено їх
порівняння з напрямами діяльності працівників психологічної служби закладу
освіти. Визначено, що зміст соціально-педагогічної діяльності в закладі освіти
реалізується у чотирьох базових аспектах: адміністративному, виховному,
соціально-підтримувальному та методичному. Узагальнено функції, які
реалізуються фахівцями психологічної служби закладу освіти. Встановлено, що
метою соціально-педагогічної діяльності психологічної служби закладу освіти є
формування соціально значимих особистісних якостей та навичок в учнів,
батьків та педагогів, а також надання їм ресурсів, можливостей, які
забезпечують повноцінну реалізацію кожним з них своїх потреб і можливостей у
конкретних умовах соціального середовища.
In the article, consider the basics of socio-pedagogical activities of psychological
services of educational institutions according to the new regulations. Described the
objectives and directions of the organization of socio-pedagogical work in the
institution of secondary education and made their comparison with the activities of the
employees of psychological service of educational institutions. It is determined that the
contents of socio-pedagogical activities in educational institution is being implemented
in four basic aspects: administrative, educational, social, and methodological support.
Generalized functions that are implemented by the specialists of psychological services
of educational institutions. It is established that the purpose of social pedagogical
activities of psychological services of educational institutions is the formation of
socially significant personal qualities and skills of pupils, parents and teachers, as well
as providing them with the resources and capabilities that provides a complete
implementation of each of them of their needs and opportunities in specific social
environment.