У статті окреслено проблему духовних цінностей української сім’ї,
національно-патріотичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Наведені
визначення понять «духовність», «цінність», «ціннісні орієнтації», «духовні
цінності», «національні цінності», «патріотизм», «патріотичне виховання»,
«національне виховання». Представлено різні підходи щодо класифікацій
цінностей. У результаті аналізу філософської, соціологічної, педагогічної
літератури визначено загальну класифікацію національних духовних цінностей
українців. Визначено молодший шкільний вік як сприятливий щодо формування
духовних цінностей у контексті національно-патріотичного виховання, а сім’ю
як важливий інститут формування духовних цінностей особистості.
Представлені напрямки соціально-виховної роботи з сім’єю щодо формування
національно-патріотичного виховання підростаючого покоління.
The article outlines the problem of the spiritual values of the Ukrainian family,
the national-patriotic upbringing of children of junior school age. The definitions of
concepts "spirituality", "value", "value orientations", "spiritual values", "national
values", "patriotism", "patriotic education", "national education" are given. Different
approaches to the classification of values are presented. As a result of the analysis of
philosophical, sociological, and pedagogical literature, a general classification of the
national spiritual values of Ukrainians is defined. The younger school age is defined as
the most favorable for the formation of spiritual values in the context of national
patriotic education, and the family as the most important institution for the formation of the spiritual values of the individual. The directions of social-educational work with the family concerning the formation of the national-patriotic education of the younger
generation are presented.