В статье представлена оценка эффективности программного материала учебно-тренировочной
деятельности согласно авторской программы Специальных Олимпиад по футболу. Выявлены положительные
изменения психоэмоционального состояния занимающихся футболом. Полученные в процессе педагогического
эксперимента данные подтвердили эффективность разработанной учебно-тренировочной программы по футболу,
так как, на II этапе последовательного эксперимента наблюдались достоверные различия (p<0,05) психоэмоционального состояния у вышеуказанной категории лиц. Установлено, что вопросы организации и
проведения тренировочных занятий для людей с подобными проблемами должны контролироваться не только
проверкой уровня физической и технической подготовленности, а и оценкой социальных навыков, взаимоотношений
в коллективе и уровня психоэмоционального состояния.
У статті представлена оцінка ефективності програмного
матеріалу навчально-тренувальної діяльності відповідно до авторської програми Спеціальних Олімпіад з футболу.
Виявлено позитивні зміни психоемоційного стану осіб, які займаються футболом. Отримані в процесі педагогічного
експерименту дані підтвердили ефективність розробленої навчально-тренувальної програми з футболу, так як, на
II етапі послідовного експерименту спостерігалися достовірні відмінності (p <0,05) психоемоційного стану у
вищевказаної категорії осіб. Встановлено, що питання організації і проведення тренувальних занять людей з
подібними проблемами повинні контролюватися не тільки перевіркою рівня фізичної та технічної підготовленості, а
й оцінкою соціальних навичок, взаємовідносин в колективі і рівня психоемоційного стану.
In the article, the author experimentally tested the
effectiveness of the football program for people with mental disabilities, which was tested in the process of preparing for eight
years pupils with different degrees of mental disabilities (MD). This project was implemented on the basis of the specialized
school №15 in Kiev. The experiment was attended by 18 people with mild, moderate and severe degrees of MD, who had never
played football before. Depending on the degree of MD, the athletes were divided into groups of six. The duration of the
sequential experiment was four months (two phases of eight weeks). At the first stage, the training process carried out according
to the existing program of adaptive physical education for children with MD. Students were engage in physical therapy and
physical education. At the second stage, the training sessions were held in accordance with the developed 8-week curriculum of
the Special Olympics in football, according to which those engaged in MD must master the main technical and tactical elements
of football during this period. Evaluation of the effectiveness of program material was assessed according to positive changes in
the psycho-emotional state of those engaged in football. The data, obtained in the process of the pedagogical experiment,
confirmed the effectiveness of the developed football training programme, since at the second stage of the consecutive
experiment, there were significant differences (p <0.05) in the psycho-emotional state of the above-mentioned category of
persons. It was established that the issues of organizing and holding training sessions for people with similar problems should be
controlled not only by checking the physical and technical preparedness level, but also by evaluating social skills and human
relations as well as the psycho-emotional state level.