Стаття присвячена питанню використання навчальних комп’ютерних ігор у закладах освіти
України. Розглянуто основні положення концепції Game Based Learning (GBL) – навчання, заснованого на
грі – та переваги “серйозних” комп’ютерних ігор. Проаналізовано закордонний досвід впровадження
концепції GBL в навчальний процес закладів освіти різних країн.
Розглянуто можливості застосування концепції GBL в Україні. Визначено проблемні аспекти
використання комп’ютерних ігор як інструменту людської діяльності й засобу навчання. Окреслено
шляхи подальшої теоретичної та практичної розробки дослідження використання комп’ютерних ігор у
процесі навчання учнів математики.
The article is devoted to the issue of the use of educational computer games in educational institutions of
Ukraine. The main provisions of the Game-Based Learning (GBL) concept and the benefits of serious computer
games are considered. The foreign experience of implementation of the concept of GBL in the educational
institutions of different countries has analyzed.
The possibilities of using the concept of GBL in Ukraine are considered. Problematic aspects of using
computer games as a tool of human activity and means of training are determined. The ways of further theoretical
and practical development of the study of the use of computer games in the process of teaching mathematics
students are outlined.