У статті розкривається необхідність осучаснення та урізноманітнення організаційних форм
навчання математики в школі для задоволення інтересів і потреб підростаючого покоління. Подається
коротка характеристика електронного навчання та окремих його видів. Аналізуються різні підходи до
тлумачення комбінованого (змішаного) навчання.Описаноінтерактивне випереджувальне вивчення теми
“Числові послідовності” з використанням месенджерів для комунікації та дослідницьке навчання вдома
з використанням ІКТ для теми “Перетворення графіків функцій”. Розглянуто комплексний підхід до
організації змішаного навчання в школі на основі Глобальної інноваційної онлайн платформи GIOS.
Висвітлено основні навчальні блоки платформи. Розкрито можливості та переваги змішаного навчання
математики в школі. Показано, що таке навчання створює умови для: урізноманітнення організаційних
форм навчання, врахування індивідуальних особливостей учнів, розвитку вміння учнів вибудовувати свою
власну освітню траєкторію та планувати свій час, формування в учнів активної життєвої позиції,
розвитку в учнів навичок самоконтролю та самокорекції, підвищення мотивації учнів, ефективного
використання часу на уроках
The need to use a variety of organizational forms of teaching mathematics in school to meet the interests
and needs of the younger generation is revealed in the article. A brief description of e-learning and its individual
types is given. Different approaches to the interpretation of the combined (mixed) learning are analyzed.
Interactive advanced study of the topic “Numerical sequences” using instant messengers for communication is
described. An example of home study research using ICT on the topic “Transformation of Function Graphs” is
given.An integrated approach to the organization of blended learning at school based on the global innovative
online platform GIOS considered. The main educational blocks of the platform: an “interactive” video, a
reference scheme, examples of solving typical tasks, tasks in the test form of a matching task, tasks for finding
errors, exercises for establishing the order of actions, tasks for entering the correct answer, a block of applied
tasks are highlighted. Each of these blocks is important for the student’s awareness of the educational material
and the formation of relevant mathematical and key competences.
The possibilities and benefits of blended learning math in school are revealed. It is shown that such
training creates conditions for a variety of organizational forms of training and consideration of the individual
characteristics of students. Schoolchildren form the ability to build their own educational trajectory and plan
their time, skills of self-control and self-correction, increased motivation in learning through blended learning.