Психічний розвиток дитини – це розвиток її пізнавальної, емоційної, вольової сфери становлення
суб’єктивного світу особистості її самосвідомості. Як відомо психічний розвиток дитини нерозривно поєднаний із
фізичним. За таких обставин значно підвищується роль фізичного виховання у системі дошкільної освіти, потенціал
якого не лише у впливі на рухову сферу, а й на психічну. Мета дослідження – визначити рівень психічного
розвитку дітей дошкільного віку. Дослідження проводилося на базі дошкільних навчальних закладів м. Львова та
Львівської області у 2017 році. Усього у дослідженні взяли участь 1188 дітей дошкільного віку, серед них 418 дітей 3–
4 років, 350 – 4–5 років та 420 – 5–6 років та 78 вихователів-педагогів. Оцінку психічного розвитку дітей здійснювали
за методикою непрямої експрес-діагностики рівня психічного розвитку дітей дошкільного віку (П. М’ясоєда).
Встановлено, що сформованість психічного розвитку дітей 3–6 років значуще частіше відповідає достатньому
рівню (в середньому по вибірці 48,44–54,71 %).
The mental
development of a child is the development of his cognitive, emotional, volitional sphere of the formation of the subjective world of
the personality of her self-consciousness. As is well known, the mental development of a child is inextricably linked with physical
development. Under such circumstances, the role of physical education in the system of preschool education, whose potential is
not only in influencing the motor sphere, but also on the mental one, significantly increases. The purpose of the study - to
determine the level of mental development of children of preschool age. The study was conducted on the basis of preschool
educational institutions in Lviv and Lviv region in 2017. The following research methods are applied in the work: general scientific
(analysis, generalization of data of literary sources); pedagogical (confirmatory experiment); assessed the mental development
of children by the method of indirect rapid-diagnosis of the level of mental development of children of preschool age (P.
Myasoyed). In the course of the methodology, opt-meters were offered measuring scales that allow determining the level of
mental development of preschool children, which are: 1) sensation (color); 2) perception (visual); 3) memorization; 4) thinking; 5)
imagination; 6) attention; 7) the game; 8) communication; 9) the language; 10) emotions; 11) independence; 12) self-regulation.
The number of children with a sufficient level of mental development was 48.44% for girls and 54.71% for boys 3-4 years.
Among girls and boys 4-5 and 5-6, the number of children with a sufficient level of mental development was (51,19% and
52,12%) and (50,25% and 49,63% respectively).