У статті висвітлені основні психологічні аспекти формування особистості танцюристів під час спортивної
діяльності. Детально описані складові психологічного забезпечення спортивної діяльності в процесі багаторічної
підготовки танцюристів. Обґрунтовано залежність успішного психологічного забезпечення підготовки спортсменів
від дотримання ряду положень: постійне здійснення психологічного забезпечення, цей процес повинен бути
«випереджаючим», тобто зорієнтованим на вимоги та зміст наступних етапів підготовки; кожен етап багаторічної
підготовки спортсменів має свої специфічні особливості, які і визначають конкретні завдання та зміст
психологічного забезпечення. Ефективність психологічного забезпечення у процесі формування особистості під час
занять спортивно-бальними танцями оцінювалася шляхом опитування тренерів та батьків 44 дітей, які почали
займатися спортивно-бальними танцями протягом 1 року. Виявлені основні завдання загальної психологічної підготовки спортсменів – це розвиток і удосконалювання наступних якостей: цілеспрямованості, дисциплінованості,
упевненості, ініціативності, самостійності, сміливості, наполегливості, рішучості, самовладання, стійкості.
Доведено, що раціонально організований процес психологічного забезпечення та супроводу може істотним чином
змінити частоту виникнення різних факторів, які несприятливо позначаються на процесі підготовки спортсменів.
The article highlights the main psychological aspects of the formation of the personality of athletes who are
involved in sports and ballroom dancing during sporting activities. Details of the components of the psychological support of
sports activities in the process of multi-year training of dancers are described in detail. The dependence of successful
psychological support of training sportsmen on compliance with a number of provisions is substantiated: constant
implementation of psychological support, this process should be "ahead", that is oriented to the requirements and content of the
following stages of preparation; Each stage of multi-year training of athletes has its own specific features, which determine the
specific tasks and content of psychological support. It was analyzed and revealed that in sports activity an important link is the
preservation of sporting achievements, which includes the level of technical, tactical, psychological preparation, functional state
of the body, development of motor abilities, physical development, a stable and good result in competitive activities. The
effectiveness of psychological support in the process of personality formation during sports and ballroom dancing was evaluated
through a survey of trainers and parents of 44 children who started to play sports ballroom dances for 1 year. The main tasks of
general psychological training of athletes are revealed: development and perfection of the following qualities: purposefulness,
discipline, confidence, initiative, independence, courage, persistence, determination, self-control, stability. The key to effective
interpersonal interaction in a sports dance duet is the ability of young athletes to take responsibility for the processes and
outcomes in sporting activities. It is proved that a rationally organized process of psychological care and support can in the same
way change the frequency of occurrence of various factors, which adversely affects the process of preparation of athletes.