У статті представлена інформація про результати складання випускного іспиту з фізичної підготовки
майбутніми офіцерами-прикордонниками після використання експериментальної та чинної систем, що
реалізуються під час їхнього навчання у спеціалізованому закладі вищої освіти та спрямовані на підготовку до
фізичного виховання особового складу. Встановлено, що запропонована розробка є однією з альтернатив чинній
системі фізичної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників та на етапах професійного становлення шляхом
поліпшення стану їх готовності до фізичного виховання особового складу. Підтверджують зазначене дані, одержані
при порівнянні результатів складання державного іспиту з фізичної підготовки випускниками, які під час навчання
використовували чинну та експериментальну системи такої підготовки.
The article presents information on the
results of the final exam in physical training by future border guard officers after using the experimental and current systems that
are implemented during their study in a specialized institution of higher education and are aimed at preparing for the personnel
physical education. A set of adequate research methods was used, including general scientific, sociological methods,
pedagogical experiment and mathematical statistics. 446 future border guard officers used the experimental development during
one academic year; they were part of one of three experimental groups. Other 508 researched students used traditional
organization, content, conditions of physical training during their study; all of them were part of the control group. After
completing this pedagogical experiment, the obtained results were compared. It has been established that the proposed
development is one of the alternatives to the current system of physical training of future border guard officers and at the stages
of professional development by improving their readiness for physical education of personnel. The indicated data obtained from
the comparison of the results of the state examination on physical training by graduates who used the current and experimental
systems of such training during the education process confirmed the results.