В статье проанализировано современное производство, которое характеризуется повышенной сложностью
и интенсивностью трудовых процессов, что требует от специалиста быстроты и точности двигательных
действий, высокой концентрации внимания и поиска нестандартных решений. При формировании личности инженера
современного промышленного производства большие возможности заложены в вузовской системе физического
воспитания.
Рассмотрен практический опыт работы преподавателей, и их методологический подход к проблеме
профессионально-прикладной физической подготовки, представляющей собой одно из основных направлений
современной системы физического воспитания, призванное сформировать физические и специальные качества, умения
и навыки, способствующие достижению объективной готовности человека к успешной профессиональной
деятельности.
Успешное освоение профессии возможно лишь при наличии соответствия определенных психофизиологических качеств человека, специфическим требованиям, предъявленным производственными
процессами именно к этим профессионально важным качествам. На основании выявления таких качеств и
физиологических функций, необходимых для освоения конкретных профессий, степени развития функций у студентов,
осваивающих профессию, разработаны критерии профессиональной пригодности.
У статті проаналізовано сучасне виробництво, яке характеризується підвищеною складністю і інтенсивністю
трудових процесів, що вимагає від фахівця швидкості і точності рухових дій, високої концентрації уваги і пошуку
нестандартних рішень. При формуванні особи інженера сучасного промислового виробництва великі можливості
закладені в вузівській системі фізичного виховання.
Розглянутий практичний досвід роботи викладачів, і їх методологічний підхід до проблеми професійно-
прикладної фізичної підготовки, що є одно з основних напрямів сучасної системи фізичного виховання, покликане
сформувати фізичні і спеціальні якості, уміння і навички, сприяючі досягненню об'єктивної готовності людини до успішної
професійної діяльності.
Успішне освоєння професії можливе лише за наявності відповідності певних психофізіологічних якостей
людини, специфічним вимогам, пред'явленим виробничими процесами саме до цих професійна важливих якостей. На
підставі виявлення таких якостей і фізіологічних функцій, необхідних для освоєння конкретних професій, міри розвитку
функцій у студентів, що освоюють професію, розроблені критерії професійної придатності.
The article
analyzes modern production characterized by increased complexity and intensity of labor processes, which requires a specialist to
speed and accuracy of motor actions, high concentration of attention and search for non-standard solutions. When forming the
personality of an engineer of modern industrial production, great opportunities are laid in the university system of physical education.
The practical experience of teachers' work and their methodological approach to the problem of professionally applied
physical training, which is one of the main directions of the modern physical education system, designed to create physical and
special qualities, skills and skills, contributing to the achievement of an objective readiness of a person to a successful professional
activity.
Studying the main reasons for the declining health of workers in the industrial sector as part of their professional activities
will provide an opportunity to substantiate the importance of developing a health culture for students of technical specialties in the
process of physical education, during the period of studies in higher education institution.
An important place in the PAPT take also the exercises before the beginning, during and after the day of work. Due to
these exercises, a person can smooth entry into the working rhythm and maintain the necessary working capacity during the work
shift, and after its completion - removal of physical fatigue and emotional stress is ensured.
Successful career development is possible only if there is a conformity of certain psycho-physiological qualities of a
person to the specific requirements imposed by production processes on these professionally important qualities. Based on the
identification of such qualities and physiological functions necessary for the development of specific professions, the degree of
development of functions in students mastering the profession, the criteria of professional suitability have been developed.