У даній статті визначено мотивації студентів закладів вищої освіти до занять різними силовими видами
спорту. у дослідженні приймали участь 50 студентів (1 та 4 курс). Вихованцям було запропоновано уважно прочитати
15 мотивів і оцінити їх значимість за 10-ти бальною шкалою. Результати: анкетне опитування дало можливість
дослідити мотивацію студентів до занять силовими видами спорту. Встановлено, що з віком змінюється пріоритет
мотивацій заняттям силовими видами спорту. Так, мотиви здоров’я та соціальні мотиви в більшій мірі притаманні для
студентів 4 курсу. В той час як емоційні мотиви (отримання задоволення від занять) мають суттєве значення для
студентів 1 курсу. Висновки: найбільша мотивація виявлена в бажанні розвитку фізичних якостей (960 балів), приємного
проведення часу (840 балів) та отримання задоволення від занять (956 балів).
To determine the motivation of students of higher educational institutions to engage in various strength sports. the study
involved 50 students (1st and 4th year). Pupils were asked to carefully read 15 motives and evaluate their significance in a 10-point
scale. The results of the questionnaire gave the opportunity to explore the motivation of students to engage in power sports. It has
been established that with age, the priority of motivations to engage in power sports is changing. Thus, health and social motives are
more typical for 4th year students. While emotional motives (getting pleasure from classes) are essential for first year students.
Conducting a questionnaire of motives by force sports revealed that the most significant are: for students of the first year -
development of physical qualities (470 points); For 4th year students - maintaining health (460 points). With age, the priority of
motivations for occupation of power sports is changing. So, the motives of health and social motives are more and more common to
the 4th year students. While emotional motives (getting pleasure from classes) are essential for students of the first year. The
smallest motives are determined in the prevention of diseases (students 1 course - 240 points) and attending a company with friends
or advice from parents and teachers (200 points).