У статті автор експериментальним шляхом перевірив ефективність розробленої навчальної програми Спеціальних Олімпіад з футболу, яка була апробована в процесі підготовки дітей восьми років з різним ступенем відхилення розумового розвитку. Даний проект був впроваджений на базі спеціалізованої школи-інтернату №15 м. Києва. В експерименті брали участь 18 чоловік з легким, середнім та важким ступенями відхилення розумового розвитку, які раніше ніколи не займалися футболом. В залежності від ступеня відхилення розумового розвитку, спортсмени були розділені на групи по шість осіб. Тривалість послідовного експерименту складала чотири місяці (два етапи по вісім тижнів). Для оцінки технічної підготовленості використовувалися наступні тестові завдання: 30 м з обведенням стійок; кидання м'яча з-за голови; обведення стійок 10 м і удар по воротах; удар провідною ногою по м'ячу на дальність; удар по м'ячу на точність.
В статье автор экспериментальным путем проверил эффективность разработанной учебной программы Специальных Олимпиад по футболу, которая была апробирована в процессе подготовки занимающихся восьми лет с разной степенью отклонения умственного развития. Данный проект был внедрен на базе Специализированной школы-интерната №15 г. Киева. В эксперименте приняли участие 18 человек с легкой, умеренной и тяжелой степенями отклонения умственного развития, которые ранее никогда не занимались футболом. В зависимости от степени отклонения умственного развития, спортсмены были разделены на группы по шесть человек. Длительность последовательного эксперимента составила четыре месяца (два этапа по восемь недель). Для оценки технической подготовленности использовались следующие тестовые задания: 30 м с обводкой стоек; бросание мяча из-за головы; обводка стоек 10 м и удар по воротам; удар ведущей ногой по мячу на дальность; удар по мячу на точность.
In the article, the author experimentally tested the effectiveness of the football program for people with mental disabilities, which was tested in the process of preparing for eight years pupils with different degrees of mental disabilities (MD). This project was implemented on the basis of the specialized school №15 in Kiev. The experiment was attended by 18 people with mild, moderate and severe degrees of MD, who had never played football before. Depending on the degree of MD, the athletes were divided into groups of six. The duration of the sequential experiment was four months (two phases of eight weeks). At the first stage, the training process carried out according to the existing program of adaptive physical education for children with MD. Students were engage in physical therapy and physical education. At the second stage, the training sessions were held in accordance with the developed 8-week curriculum of the Special Olympics in football, according to which those engaged in MD must master the main technical and tactical elements of football during this period. Evaluation of the effectiveness of program material was assessed according to changes in physical fitness. At the second stage of the experiment, the degree of mastering technical and tactical skills in football was taken into account. There were used the following test items: 30 m with stroke struts; throwing the ball from behind the head; strut trim 10 m with doing a goal shot; kick the ball; shot the ball into accuracy.