В данной статье рассмотрены особенности педагогического контроля функционального состояния юных футболистов 8-10 лет. Изучены основные положения по контролю и планированию подготовки футболистов. Проанализированы практические аспекты определения функционального состояния юных футболистов 8-10 лет. Определены анатомо-физиологические особенности развития и деятельность организма юных футболистов 8-10 лет. Установлено, исходя из проведенных исследований, что целесообразно проведение исследований, направленных на экспериментальное обоснование разных вариантов тестирования юных футболистов на этапе начальной подготовки.
У даній статті розглянуті особливості педагогічного контролю функціонального стану юних футболістів 8-10 років. Вивчено основні положення з контролю і планування підготовки футболістів. Проаналізовано практичні аспекти визначення функціонального стану юних футболістів 8-10 років. Визначено анатомо-фізіологічні особливості розвитку і діяльність організму юних футболістів 8-10 років. Встановлено, що доцільно проведення досліджень, спрямованих на експериментальне обгрунтування різних варіантів тестування юних футболістів на етапі початкової підготовки.
In modern training of athletes, both in individual and in team sports, functional diagnostics is used to assess performance and determine the effectiveness of the training process. Assessment of the functional state is also an integral part of the training process of young football players. In practice, thanks to the data of regular pedagogical control of the functional state of young football players, it is possible to track changes in physical performance in the course of training. In some particular cases, it is possible to predict a sports result based on the results of functional testing. Since the method of pedagogical control of the functional state of young football players of 8-10 years is of fundamental importance in sports practice, this paper will discuss the main parameters obtained as a result of control tests of athletes of this age and who have the greatest value in terms of coaching practice. This article discusses the features of pedagogical control of the functional state of young football players 8-10 years old. We studied the basic provisions for the control and planning of the preparation of football players. Analyzed the practical aspects of determining the functional status of young football players 8-10 years. The anatomical and filiologic features of the development and activity of the body of young football players of 8-10 years are determined. It has been established on the basis of the conducted research that it is expedient to conduct research aimed at the experimental substantiation of various testing options for young football players at the initial training stage.