Розглянуто питання рухової активності студентів у час дозвілля, як вагомого чинника якісного забезпечення їхньої професійної підготовки у термін навчання у ЗВО. Завданням дослідження стало визначення місця фізичної культури і спорту в дозвільній діяльності сучасного студента. Установлено, що переважна більшість студентів позитивно ставиться до активної рухової діяльності з використанням засобів фізичної культури і спорту у час дозвілля. Підсумками дослідження з’ясовано, що переважна більшість студентів час дозвілля витрачають на самостійні заняття спортом та фізичною культурою, активний відпочинок та заняття в групах по зацікавленості з видів спорту. Студенти віддають перевагу фізкультурно-спортивним та рекреаційним заходам, які організовані в університеті, як можливості провести дозвілля.
Рассмотрены вопросы двигательной активности студентов в часы досуга, как весомого фактора качественного обеспечения профессиональной подготовки во время обучения в ВУзе. Задачей исследования стало определение места физической культуры и спорта в разрешительной деятельности современного студента. Установлено, что подавляющее большинство студентов положительно относится к активной деятельности с использованием средств физической культуры и спорта в часы досуга. По итогам исследования установлено, что подавляющее большинство студентов время досуга тратят на самостоятельные занятия спортом и физической культурой, активный отдых и занятия в группах по заинтересованности по видам спорта. Студенты предпочитают физкультурно-спортивные и рекреационные мероприятия, которые организованы в университете, как возможности активного досуга.
The issues of students' motor activity during leisure hours as a significant factor in the quality of vocational training during high school education are considered. The urgent need to exercise additional physical activity by students during leisure time was determined. The purpose of our study was to identify the main interests of student youth in motor activity, to determine their desires and opportunities in the leisure time, which kind of motor activity prefers student youth when studying in the university. The task of the work was to determine the place of physical culture and sports in the licensing activity of a modern student. To solve the problems of the study empirical method of pedagogical research – the method of questioning was applied. That 25% of respondents spend 25% of their leisure time on leisure and leisure (walking, dancing, attending sports sections) – 37.8%,
35.2% of respondents are engaged in sports interest groups studies have shown. According to the nature of active leisure activities, that student youth prefer active motor activity as a leisure activity on weekends, a total of 62.3% of them we found. They believe that their active motor activity in their free time has a positive effect on the learning process and helps in learning at the same time. Students prefer sports and recreational activities, which are organized at the university, as opportunities for active leisure it was discovered in the study.