У даній статті представлені результати експериментального дослідження впровадження в навчальний процес з фізичного виховання студенток економічних спеціальностей професійно орієнтованої програми занять з пріоритетним застосуванням засобів пілатесу. Наведені данні тестування рівня фізичної підготовленості та психофізіологічних якостей студенток контрольної та експериментальної груп за системою тестів ЄВРОФІТ та автоматизованою системою «НС-психотест». Визначені позитивні статистично достовірні зміни за показниками фізичної підготовленості у студенток експериментальної групи (p<0.001).
Доведено, що впровадження професійно орієнтованої програми занять з використанням засобів з пілатесу сприяє покращенню таких психофізіологічних якостей, як: концентрація, стійкість та переключення уваги, швидкість переробки інформації, які притаманні майбутнім фахівцям економічної групи спеціальностей. Підтверджено ефективність розробленої професійно орієнтованої програми занять з фізичного виховання, методика яких спрямована на покращення професійно важливих якостей студенток економічних спеціальностей.
В данной статье представлены результаты экспериментального исследования, внедрения в учебный процесс по физическому воспитанию студенток экономических специальностей профессионально ориентированной программы занятий с приоритетным применением средств пилатеса. Приведенные данные тестирования уровня физической подготовленности и психофизиологических качеств студенток контрольной и экспериментальной групп по системе тестов Еврофит и автоматизированная система «НС-психотест». Определены положительные статистически достоверные изменения по показателям физической подготовленности у студенток экспериментальной группы (p <0.001). Доказано, что внедрение профессионально ориентированной программы занятий с использованием средств по пилатесу способствует улучшению таких психофизиологических качеств, как: концентрация, устойчивость и переключение внимания, скорость переработки информации, которые присущи будущим специалистам экономической группы специальностей. Подтверждена эффективность разработанной профессионально ориентированной программы занятий по физическому воспитанию, методика которых направлена на улучшение профессионально важных качеств студенток экономических специальностей.
The economy of Ukraine, especially at the present stage of development, needs specialists who are capable to work actively and interested; with high professional skills and high level of competitiveness. Level of readiness of graduates from higher educational establishments for future work is one of the topical issues in modern society, which are indicated in the state educational standards of a new generation of specialists.
The personal approach of teaching students in a higher education institution (HEI) should be to create conditions under which a person can maximally realize his full potential of personally important qualities and abilities in his future professional activities. Pupil`s and student`s youth, which is the future of our country, require special attention from experts. Therefore, maintaining and strengthening the health of students, improving their physical fitness and working capacity is the main task of specialists in the field of physical education and sports. There are the data of testing the level of physical preparedness and psychophysiological qualities the students of control and experimental groups according to the EUROFIT test system and the computerized system "NA-psychotest". Positive, statistically significant changes in physical fitness of students from the experimental group were determined (p <0.001). It was proved that the introduction of a professionally oriented studying program of using pilates helps to improve such psycho-physiological qualities as concentration, stability and switching attention, speed of information processing, which are inherent to future specialists from the economic group of specialties. We are confirmed the effectiveness of the professionally oriented program of physical education courses, the methods of which are aimed at improving the professionally important qualities of students from economic specialties.