Висвітлюється художній світогляд і музично-хорова естетика видатного українського диригента
Анатолія Авдієвського. Окреслено основні етапи роботи майстра з хоровими колективами,
проаналізовано еволюцію виконавського стилю Українського народного хору імені Г. Верьовки. Саме
цьому колективу диригент присвятив тривалий період свого життя. Серед важливих методичних аспектів
роботи з хором виокремлено специфіку розспівування, процес створення вокально-хорових виконавських
інтерпретацій. Окремо розглядається робота А. Авдієвського над творами a-capella, які вважаються
вершиною хорового мистецтва. Особливою вокально-хоровою технікою володів маестро і застосовував,
працюючи над творами видатних українських композиторів (Миколи Леонтовича, Лесі Дичко та ін.).
Завжди яскравими були асоціативні ідеї А. Авдієвського щодо інтерпретації вокально-хорових і
хореографічних творів. Розглядається приклад реалізації творчих ідей майстра як очільника колективу
"Український народний хор імені Г. Верьовки" у співпраці з факультетом мистецтв Національного
педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Один із яскравих мистецьких проектів
А. Авдієвського мав програмний підзаголовок «Микола Колесса – син століття».
The creative portrait and the issue of choral aesthetics of the prominent Ukrainian choirmaster Anatolii
Avdiievskyi are considered. The important methodological aspects of choral conducting, art direction and
creative management were identified. Special emphasis is laid on Anatolii Avdiievskyi’s scrupulous work
with 'a cappella' choral compositions that are the highlight of choir art. The specifics and significance of
Avdiievskyi opinion in vocal and choir performance were singled out.
Analysis of vocal music of Ukrainian master composers (M. Leontovych, L. Dytchko and others) are
suggested. Anatolii Avdiievskyi’s vivid associative view of vocal, choir and choreography artworks is featured.
The performing style evolution key stages of Ukrainian National Honoured Academic Folk Choir named
after G.Veryovka are revealed. Anatolii Tymofiiovych Avdiievskyi implemented his specific technique of
choral conducting, creative diraction and management, which is an unique cultural phenomenon integrating
greatest Ukrainian folk artistic attainments within the domain of vocal and choir, music and instrumental,
choreographic art. The case study of effective cooperation of Ukrainian National Honoured Academic Folk
Choir named after G.Veryovka with National Pedagogical Dragomanov University within the framework of
joint arts project ('Mykola Kolessa – syn stolittia' / 'Mykola Kolessa – the Son of the Century') was exemplified.
The striking concert programs created by the choir under the aegis of this prominent choirmaster are
notable for their profoundness and perfection of artistic and performing conceptions; they combine tradition
and novelty.