Визначено, що у результаті невідповідності обсягів рухової активності та цілеспрямованого забезпечення тренувального ефекту, функціональний стан різних систем організму більшості дітей і підлітків, впродовж навчання у школі, не забезпечується формуванням необхідних резервів, що у період активного біологічного та психічного розвитку, призводить патології у стані здоров’я школярів. Таке становище можливо виправити за рахунок впровадження додаткових або уроків або занять футболом, але зміст відповідних занять не передбачає вікових особливостей формування техніко-координаційного фундаменту та не має наукового обґрунтування. Досліджені вікові особливості розвитку техніко-координаційних якостей та визначені найбільш пріоритетні показники відповідної підготовленості молодших школярів 7-9 років, які додатково займаються футболом.
Определено, что в результате несоответствия объемов двигательной активности и целенаправленного обеспечения тренировочного эффекта, функциональное состояние различных систем организма большинства детей и подростков, в течение обучения в школе, не обеспечивается формированием необходимых резервов в период активного биологического и психического развития, что приводит к патологии в состоянии здоровья школьников.
Такое положение можно исправить за счет внедрения дополнительных или уроков или занятий футболом, но содержание соответствующих занятий не предусматривает возрастных особенностей формирования технико-координационного фундамента и не имеет научного обоснования. Исследованы возрастные особенности развития технико-координационных качеств и определены наиболее приоритетные показатели соответствующей подготовленности младших школьников, которые дополнительно занимаются футболом.
It has been determined that as a result of inconsistency of volumes of motor activity and purposeful provision of the training effect, the functional state of various body systems of the majority of children and adolescents during the school education is not ensured by the formation of the necessary reserves during the period of active biological and mental development, which leads to pathology in a state schoolchildren's health. This situation can be corrected by the introduction of additional or lessons or football lessons, but the content of the relevant classes does not provide for the age-specific features of the formation of the technical-coordination foundation and has no scientific substantiation. The age characteristics of the development of technical coordination qualities were studied and the most prioritized indicators of appropriate preparedness were determined. From 7 to 8 years the greatest dynamics of components of technical coordination coordination of younger schoolchildren, additionally engaged in football, recorded in the indicators: juggling by the ball - 90,0%; ring throws on a tripod from a distance of 1.5 m to 3.5 m - from 41.9% to 56.0%; strikes on the ball for accuracy - 37,8%; stopping the ball with the sole - 35.9%; The most positive changes in the state of development of technical-coordination qualities of boys from 8 to 9 years are observed in the indicators: the course on the straight line with closed eyes - 50,6%; stopping the ball with the sole - 16.0%; strikes on the ball for accuracy - 16.0%; The results of changes in younger schoolchildren from 8 to 9 years on the indicators of the Flamingo test, the outline of the rings on a tripod at a distance of 1.5 m and the definition of muscle feeling is not credible.