Розкривається специфіка експериментального дослідження сформованості музично-сценічних умінь
студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів у процесі фахового навчання. Акцентовано
увагу на особливостях використання здобутків театральної педагогіки у процесі підготовки майбутніх
учителів музики і хореографії до фахової діяльності. Показана розробка діагностичних методик
формування музично-сценічних умінь. Визначено чотири компонентних блоки музично-сценічних умінь,
а саме: мотиваційно-орієнтаційний, когнітивно-пізнавальний, емоційно-корекційний, комунікативно-
артистичний, а також критерії та показники. Розроблено багаторівневу характеристики процесу
формування музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії. Здійснений моніторинг
реального стану сформованості музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії, що
стало концептуальним у розробці подальших етапів експериментального дослідження. Наведено
приклади розроблених методик констатувального дослідження з формування музично-сценічних умінь
майбутніх учителів хореографії.
The experimental study of the formation of musical-scenic skills of students of arts faculties of
pedagogical universities in the professional training process is revealed. The peculiarities of using the
achievements of the theatre pedagogy in the process of training of future teachers of music and choreography
for professional activity is emphasised. The development of diagnostic techniques for the formation of
musical and stage skills of future teachers of music and choreography is shown. Four blocks of musicalscenic
skill components are defined, such as motivational-oriented, cognitive-cognitive, emotional correction,
communicative-artistic, as well as criteria and indicators. The level characteristics of the process of forming
musical and stage skills of future teachers have been developed. Real grade of skills development has been
monitored. It became conceptual in further stages of the experimental research.
It is conducted the diagnostic measures aimed at revealing levels of awareness of the importance of
forming professional skills of future teachers of music and choreography. The analysis of the results of the
survey shows that almost 82,6% of the respondents are not satisfied with the formation of their musicalscenic
skills in terms of own choreographic performing activities. But it is acceptable that 89,8% of them
have a desire to improve themselves. Unfortunately, the vast majority of students (81,4%) believe they are
not developing their own musical-scenic skills in the process of learning. Some students (24,6%) indicate that
future teachers can enhance own artistic skills for play a bright artistic image. Studying musical-performing
disciplines such as gymnastics, rhythm, basics of acting, all of these can help.