Висвітлено особливості підготовки студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів до
роботи з учнями інноваційними засобами. Розглянуто зміст візуального моделювання та його вплив на
підготовку майбутніх учителів музичного мистецтва до продуктивної діяльності з учнями. Основні
напрямки впровадження візуального моделювання: орієнтація на індивідуальні форми мистецького
навчання; активізація творчої самостійності студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів;
функціонування консультативного підходу до музично-інформаційної діяльності. Виокремлено значення
консультативного підходу до підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до продуктивної
діяльності з учнями. Воно полягає в тому, що у процесі конструювання і реалізації інноваційної
педагогічної діяльності необхідно орієнтуватися на особистість як мету, суб’єкт та результат ефективності
цієї роботи. Інноваційна діяльність вчителя музичного мистецтва виявляється у завчасному проектуванні
навчально-освітнього процесу, у цілепокладанні, визначенні мети, завдань, змісту та конкретних
технологій мистецького інноваційного навчання.
The article reveals specific features of the preparation of future teachers of musical art for productive work
with pupils in secondary schools. Illustrating the peculiarities of the preparation of students of the faculties of the
arts of the pedagogical universities for working with the students with innovative means, in particular, the means
of visual modeling. The content of visual modeling and its influence on the training of future teachers of musical
art for productive activity with pupils is considered. The main directions of implementation of visual modeling are:
orientation to individual forms of artistic education; activization of creative independence of students of faculties
of art of pedagogical universities; functioning of an advisory approach to musical and informational activity.
Relying on the research of domestic and foreign scientists, we considered innovations as opposed to pedagogical
innovations as the final result of the complex process of creation, dissemination and use on a scientific basis of a
new pedagogical tool for more effective satisfaction of the already known social needs in a separate collective for
the purpose of modernization or rationalization of education and upbringing Such innovations will have a radical
(highest level of negligence) or modified (partial changes and combinations) character. Pedagogical innovation
activity is a complex, integrated process that includes both pedagogical innovations in their life cycle of invention,
communication and evaluation, and their result - innovation and creative approach.
The importance of the advisory approach to the training of future teachers of musical art for productive
activity with students is emphasized, that in the process of designing and implementing innovative pedagogical
activities it is necessary to focus on the person as a goal, a subject and the result of the effectiveness of this work.
The innovative activity of the teacher of musical art is manifested in the timely design of the educational process,
in goal setting, the definition of goals, objectives, content and specific technologies of artistic innovation training.