Досліджено, що сучасна педагогічна теорія і практика має багатоаспектне висвітлення шляхів професійної підготовки майбутніх учителів. Установлено провідне місце самостійної роботи студентів у професійній підготовці; виявлено важливість творчого підходу, впевненості, відповідальності тощо студентів при виконанні навчальних завдань; необхідність формування лідерських якостей, як запоруки ефективної організаторської діяльності; спрямування навчального процесу на розвиток мотивації студентів до оволодіння майбутньою професією; становлення особистості майбутнього фахівця, здатного зацікавити школярів у заняттях фізичною культурою і спортом, сформувати у них потребу в самостійній фізкультурно-спортивній діяльності. Пріоритетними вважають упровадження особистісно зорієнтованих технологій навчання, спрямованих на формування особистості студента як головного суб’єкта педагогічного процесу; діяльнісного підходу, що переводить студента в активного суб’єкта навчального процесу; аксіологічного підходу, що передбачає сприйняття студентами загальнолюдських і професійних цінностей; спортивно орієнтованого підходу до навчання, що передбачає поєднання спортивно орієнтованого із практико-орієнтованим навчанням, що імітує професійну діяльність майбутніх учителів.
Исследовано, что современная педагогическая теория и практика имеет многоаспектное освещение путей профессиональной подготовки будущих учителей. Установлено ведущее место самостоятельной работы студентов в профессиональной подготовке; выявлена необходимость творческого подхода, уверенности, ответственности и т.д. студентов при выполнении учебных заданий; важность формирования лидерских качеств, как залог эффективной организаторской деятельности; ориентация учебного процесса на развитие мотивации студентов к овладению будущей профессией; становление личности будущего специалиста, способного заинтересовать школьников в занятиях физической культурой и спортом, сформировать у них потребность в самостоятельной физкультурно-спортивной деятельности. Приоритетными считают использование личностно ориентированных технологий обучения, направленных на формирование личности студента как главного субъекта педагогического процесса; деятельного подхода, который переводит студента в активного субъекта учебного процесса; аксиологического подхода, который предусматривает формирования у студентов общечеловеческих и профессиональных ценностей; спортивно ориентированного подхода к учебе, который предусматривает сочетание спортивно ориентированного с практико-ориентированным обучением, которое имитирует профессиональную деятельность будущих учителей.
The theoretical analysis of the modern state of investigation of problem of preparation of future teachers of physical culture this has been researched. In particular the leading place of independent work of students in professional preparation was defined, that assists to self-perfection of personality of future specialist; importance of creative approach, confidence, responsibility etc of the future teachers of physical culture when they implement educational tasks were educed; the necessity of forming of leader qualities is found out, as a guaranty of effective organizational activity; aspiration of educational process to development of students’ motivation to the capture a future profession; becoming of personality of future teacher physical cultures, who have ability to interest schoolchildren in taking part in a physical culture and sport activities, to form for them a requirement in independent sport activity. The modern pedagogical theory and practice has a multidimensional highlighting of the ways of future teacher training, this has been researched. The introduction of personally oriented studying technologies aimed at forming the personality of the student as the main subject of the pedagogical process, on the development of independents, responsibility, self-realization, self-determination of the future teacher in optimal interaction between the students and the teachers were considered as a priority; an activity way of studying that move students into an active subject of the educational process; the axiological way of studying that involves students' perceptions of universal and professional values; a sports-oriented way of studying that involves using of sport technologies in the field of physical education, a combination of sports-oriented and practical-oriented studying that allows simulating the professional activities of future teachers, etc.