Музично-ритмічна компетентність розглядається як невід’ємна складова фахової підготовки
майбутнього вчителя музики і хореографії у контексті професійного становлення особистості педагога.
Уточнюється структура поняття «музично-ритмічна компетентність». Зміст розкрито через фахову
компетентність. Поняття «фахова компетентність» вбирає такі поняття, як «кваліфікація»,
«професіоналізм», «професійні здібності». Специфіка музично-хореографічної теоретичної і практичної
підготовки фахівця в умовах навчання у вищих навчальних закладах полягає у синтезі прагматично-
інформаційного навчання і цілеспрямованого розвитку потенційних можливостей студента (музично-
ритмічних здібностей, особистісних якостей), його творчої майстерності у процесі опанування
музично-хореографічних дисциплін. Освіта спрямована на формування компетентного фахівця нового
типу, озброєного ґрунтовними знаннями педагога-теоретика і вміннями креативного хореографа-
практика, здатного ефективно реалізувати фахові компетенції та індивідуально-особистісні якості у
власній хореографічно-педагогічній (музично-ритмічній) діяльності.
The issue of musical-rhythmic competence, as well as the specifics of shaping it in the process of the
prospective music and choreography teachers’ training, is revealed in the article. The scholars’ (psychologists’, teachers’) interest was focused on the issue of competence in late 1980s,
and, as a result, a special scientific domain, or competence approach in education, has emerged. The notion of
occupational competence unites the concepts of qualification, professionalism, occupational skills. Music and
rhythm competence is the constituent of the prospective Music and Choreography teacher’s occupational
competence. For specifying the notion of music and rhythm competence, it is worth considering the content
and the issue of the prospective Music and Choreography teacher’s occupational competence, since it is one
of the uppermost in contemporary psychology and pedagogical literature within the framework of the
maturity level and occupational achievement characteristics of a teacher as the efficient implementer of
educational work.
Specifics of the teacher’s Music and Choreography theoretical training within learning environment in
higher institutions lie in the synthesis of pragmatic and information teaching and goal-oriented facilitating the
student’s potential abilities (music and rhythm skills, personal qualities), his creative mastery. Education is
targeted on training an efficient, new generation teacher with profound theoretical knowledge and skills of an
artistic Music and Choreography expert able to implement his occupational competences and personal
qualities in the process of music and rhythm practical activity.
The object of the article is to identify the essence of music and rhythm competence, the specifics of
Music and Choreography disciplines functioning in the process of Music and Choreography teacher’s
training; his occupational competence ought to be the security of not only efficient Music, Choreography and
pedagogical practical activity, but also of the effective personal self-fulfilment within contemporary social
domain.