В статье представлены оценка и анализ осанки школьников 10-12 летнего возраста. Выявлено, что в обследованной совокупности детей в сагиттальной плоскости преобладает отклонение от нормальной осанки. Наблюдается патологическое увеличение сутуловатости и грудного кифоза, поэтому в дальнейшем основное внимание было сосредоточено на коррекции данного дисбаланса. В работе рассмотрены вопросы и причины нарушения осанки у школьников в сагиттальной плоскости. Выполнена оценка состояния осанки до и после внедрения программы корректирующих упражнений. Представлены результаты, полученные в ходе исследования, и выполнен сравнительный анализ, на основе которого составлены практические рекомендации. Выявлено позитивное влияние упражнений на тренажере TRX, которые растягивают и одновременно укрепляют глубокие мышцы туловища. Причем, в сочетании с применением расслабляющих поз и релаксационным дыханием, эффективность упражнений значительно повышалась. Определено позитивное влияние корректирующих упражнений, направленных на коррекцию и профилактику кифотической осанки школьников.
У статті представлені оцінка і аналіз осанки школярів 10-12 літнього віку. Виявлено, що в обстеженій сукупності дітей в сагітальній площині переважає відхилення від нормальної постави. Спостерігається патологічне збільшення сутулуватості і грудного кіфозу, тому надалі основна увага була зосереджена на корекції цього дисбалансу. У роботі розглянуті питання і причини порушення постави у школярів в сагітальній площині. Виконана оцінка стану постави до і після впровадження програми вправ, що коригують цю ваду. Представлені результати отримані в ході дослідження, і виконаний порівняльний аналіз, на основі якого складені практичні рекомендації. Виявлений позитивний вплив вправ на тренажері TRX, які розтягують і одночасно зміцнюють глибокі м’язи тулуба. Причому, у поєднанні із застосуванням розслаблюючих поз і релаксаційним диханням, ефективність вправ значно підвищувалася. Визначений позитивний вплив вправ спрямованих на корекцію і профілактику кіфотичної постави школярів.
The article presents an assessment and analysis of the posture of schoolchildren of 10-12 years of age. For the first time, the technique of physical rehabilitation was used for posture disorders, which included classes on the simulator TRX, exercise therapy and self-mobilization techniques in the complex. It was revealed that in the examined population of children in the sagittal plane the deviation from the normal posture prevails. There is a pathological increase in stoopedness and thoracic kyphotic, therefore in the future the main attention was focused on correcting this imbalance. The paper discusses the issues and causes of impaired posture in schoolchildren in the sagittal plane. The assessment of posture condition was made before and after the implementation of the program of corrective exercises. The results obtained in the course of the study are presented, and a comparative analysis is carried out, on the basis of which practical recommendations are compiled. The positive effect of exercises on the TRX simulator, which stretch and simultaneously strengthen the deep muscles of the body, was revealed. Moreover, in combination with the use of relaxing postures and relaxation breathing, the effectiveness of the exercises increased significantly. The positive effect of corrective exercises aimed at the correction and prevention of the kyphotic posture of schoolchildren has been determined. To determine the effect of physical rehabilitation on the musculoskeletal system of children, we conducted classes in the experimental group for 6 months, which were based on the posture training program we developed using the TRX simulator and elements of stretching and relaxing exercises.