Тактична підготовка в футболі складається з декількох компонентів і передбачає використання різних форм, методів і засобів. Однією з її складових є установка на гру перед матчем. Значимість установки на гру визначається її вирішальним впливом на процес формування психологічної готовності футболістів до гри і закріплення тактичних напрацювань команди протягом межігрового циклу. У свою чергу серед факторів, що детермінують ефективність установки, необхідно виділити рівень професійної компетентності тренера, а саме його комунікаційні здібності. В роботі визначені психологічні особливості організації та проведення установки на гру в футболі і сформульовані відповідні вимоги до особистісно-психологічним і психофізіологічним характеристикам тренера. На основі аналізу даних спеціальної літератури та узагальнення власного практичного досвіду запропоновані практичні рекомендації щодо підвищення ефективності комунікаційного процесу в системі «тренер-спортсмен» при проведенні установки на гру.
Тактическая подготовка в футболе состоит из нескольких компонентов и предусматривает использование различных форм, методов и средств. Одной из ее составляющих является установка на игру перед матчем. Значимость установки на игру определяется ее решающим влиянием на процесс формирования психологической готовности футболистов к игре и закрепления тактических наработок команды в течение межигрового цикла. В свою очередь среди факторов, детерминирующих эффективность установки, необходимо выделить уровень профессиональной компетентности тренера, а именно его коммуникационные способности. В работе определены психологические особенности организации и проведения установки на игру в футболе и сформулированы соответствующие требования к личностно-психологическим и психофизиологическим характеристикам тренера. На основе анализа данных специальной литературы и обобщения собственного практического опыта предложены практические рекомендации по повышению эффективности коммуникационного процесса в системе «тренер-спортсмен» при проведении установки на игру.
At the present stage of football development, the significance of a sports result determines the content and orientation of training, not only at a professional level, but also in the system of youth football. The possibilities for the full implementation of all the methodological principles of teaching and training, which imply a planned and consistent solution to the problems of teaching and training, are significantly reduced. All this increases the requirements for the level of qualification of the coach.
Tactical training in football consists of several components and involves the use of various forms, methods and means. One of its components is the tactics analysis before the match. The significance of the tactics analysis is determined by its decisive influence on the process of formation of the psychological readiness of the players to the game and the consolidation of the tactical developments of the team during the weekly cycle in the competitive period. The effectiveness of the tactics analysis is determined by many factors, among which, a special place is occupied by the level of professional competence of the coach. Since neither the organizational condition nor the use of the latest computer technology cannot compensate for the low level of preparedness of the coach. But the professional competence of the coach is not limited only to the availability of the necessary knowledge. The possibility of the maximum professional self-realization of a trainer largely depends on the presence of certain personality-psychological and psycho-physiological qualities, as well as the level of communication skills. The work identifies the psychological characteristics of the organization and tactics analysis of the game in football, which allowed us to formulate the relevant requirements for the personal psychological and psycho-physiological characteristics of the coach. Based on the analysis of data from special literature and the generalization of own practical experience, practical recommendations for improving the efficiency of the communication process in the trainer-athlete system during the installation of the game are offered. The next stage of research will be the search for ways to use a differentiated approach in assessing the psychological characteristics of a coach, taking into account the specifics of training youth teams and professional football. In addition, further research will be aimed at developing training programs for the development of relevant psychological and psycho-physiological qualities.