У статті розглянуто особливості фізичного виховання студентів у 40-80 роках ХХ століття, з’ясовано соціально-економічні передумови розвитку фізичного виховання в досліджуваний період. Обґрунтувано етапи функціонування та розвитку фізичного виховання студентів у вищих педагогічних навчальних закладах України. Проаналізовано його організаційні основи, теоретико-методологічні засади. Висвітлено змістове наповнення навчальних програм з фізичного виховання для студентів вишів згаданого періоду, а також організацію навчального процесу та форми роботи зі студентами, виокремлено тенденції цього історичного періоду щодо змісту, структури, функцій фізичного виховання студентів вишів, педагогічних зокрема.
В статье рассмотрены особенности физического воспитания студентов в 40-80 годах ХХ века, выяснено социально-экономические предпосылки развития физического воспитания в исследуемый период. Обосновано этапы функционирования и развития физического воспитания студентов в высших педагогических учебных заведениях Украины. Проанализированы его организационные основы, теоретико-методологические основы. Освещены содержательное наполнение учебных программ по физическому воспитанию для студентов вузов упомянутого периода, а также организацию учебного процесса и формы работы со студентами, выделены тенденции этого исторического периода по содержанию, структуры, функций физического воспитания студентов вузов, педагогических в частности.
The article focuses on the features of the physical education of students in the 40s -80s. The twentieth century can be divided into two stages in the chronological range of 1940s -1980s concerning the development of physical culture in the system of higher education. The first stage of 1945 - the end of the 1950s was held under conditions of the post-war reconstruction of economy, which was aimed at the efforts of the entire society. It was characterized by the restoration of the activities of physical culture organizations, the gradual increase in the mass character of physical culture movement. The resource base was replenished at the expense of universities themselves and for this reason it was very poor in most of them. The educational process in physical culture did not stand out as stable or of high quality. The second stage of 1960s -1985th was associated with the introduction of new curricula on physical education in the system of higher education and the creation of a single student association "Burevisnyk" ("Petrel"), which allowed to coordinate and develop all the areas of physical culture movement at universities more clearly. It is at that stage of development that the scheme of the educational process was introduced, the work on organizing extra-curricular forms of physical activity was arranged, the personnel problem was solved, the resource base was formed and medical services were improved. The process of functioning and development of the physical education of future teachers in higher education institutions of Ukraine in the 2nd half of the 20th century (40s - 80s), as well as education in general, was based on the materialist conception of the universe, communist ideology, authoritarianism, which determined the methodological basis for research in the Soviet times. These subperiods have their characteristic features, first and foremost, regarding the educational load, types and forms of physical education, material and technical support, etc., but no significant differences are observed, since the structure of the leadership of the Soviet system in physical education was based on the principle of vertical submission (1936) and did not change up to the collapse of the USSR (1990).