У статті представлено результати дослідженнямотивів до занять спортивним туризмом підлітків 8-х класів. Проведено порівняльний аналіз мотивів до занять велосипедним та пішохідним туризмом у підлітків 8 х класів на початку та наприкінці дослідження.Нами визначено, що у підлітків 8-х класів більш всього спілкування з друзями стають дещо самостійними, вони цінують власну думку, поводяться, відповідно до власних поглядів і переконань. Заняття велосипедним та пішохідним туризмом гармонійно поєднали в собі фізичні та психоемоційні навантаження, оздоровчі компоненти, як фізичної культури, так і тривалого неформального спілкування, роз’яснювали потреби рівноправних стосунків, розкрили гендерні стереотипи, розвили навички впевненої поведінки і відмови від небажаних пропозицій,при цьому розвили у підлітків вольові якості, дисципліну, вміння працювати в команді.
В статье представлены результаты исследования мотивов к занятиям спортивным туризмом подростков 8-х классов. Проведен сравнительный анализ мотивов к занятиям велосипедным и пешеходным туризмом у подростков 8-х классов в начале и в конце исследования. Нами определено, что у подростков 8-х классов разговоры с друзьями становятся всё больше самостоятельными, они ценят собственное мнение, ведут себе соответственно собственных взглядов и убеждений. Занятия велосипедным и пешеходным туризмом гармонично объединили в себе физические и психоэмоциональные нагрузки, оздоровительные компоненты, как физической культуры, так и длительного неформального общения, разъяснили потребности равноправных отношений, раскрыли гендерные стереотипы, развили навыки уверенного поведения и отказа от ненужных предложений, при этом развили у подростков волевые качества, дисциплину, умение работать в команде.
In recent years, one of the most relevant social-pedagogical problems is the attitude of adolescents to physical education and sports. Numerous studies indicate that physical activity is not a necessity for adolescents. The reason for this is the sharp increase in technical progress, the peculiarities of modern living conditions, increased workload, intensive growth in information volumes, and the lack of information on healthy lifestyles and personal health.
The education system needs a qualitative and innovative approach to the needs of adolescents, the formation of a stable motivation to physical culture and sports activities as an important component of a healthy lifestyle and positive social behavior. According to researchers, sports and health tourism, as one of the modern types of sports and sports activitiesin Ukraine. Walking and cycling tourism is the most affordable form of tourism; it is also called the most massive type of tourism. These two types of tourism are the most common forms of recreational activities, which lay the foundations of knowledge on the selection of personal and group equipment, bivouac arrangement, orientation on the ground, techniques for moving the paths and other bases of the original life. We have determined that in cycling and hiking tourism, teenagers in the 8th form most often communicate with friends become more independent, value their own opinion, and behave according to their own views and beliefs. Classes of the chosen type of tourism explained the needs of equal relationships, scattered gender stereotypes, developed the skills of confident behavior and the abandonment of unwanted proposals. What further expressed expression in adolescents of the 8th grade are characterized by strong, tense needs. One of them - the need for self-knowledge, associated with the development of personal reflection, which was realized in the self-analysis, produced a system of ideas about yourself. For teenagers of this age, there are real three ways of typical realization needs of communication: friendship, grouping and love.