У статті висвітлено концепцію фізичного виховання підлітків. Концепція розроблена з урахуванням особливостей підліткового періоду та базувалася на аналізу передумов. Описана концепція ґрунтувалася на концептуальних підходах, організаційних, методичних і концептуальних основах процесу фізичного виховання. Детально описані форми, засоби, методичні рекомендації проведення занять. Організаційні основи концепції включали програму фізичного виховання з врахуванням анатомо-фізіологічних особливостей підліткового віку: фізичний розвиток характеризується великою інтенсивністю, нерівномірністю та ускладненнями, пов’язаними зі статевим дозріванням. Ефективність концепції фізичного виховання оцінювалася у двох групах підлітків: контрольній (n = 30) і основній (n = 30). Виявлено позитивний вплив запропонованої концепції та програми фізичного виховання з урахуванням особливостей підліткового періоду на показники серцево-судинної та дихальної систем, а також сприяли зростанню результатів фізичного розвитку.
В статье освещена концепция физического воспитания подростков. Концепция разработана с учетом особенностей подросткового периода и ее базою был анализ предпосылок. Описанная концепция основывалась на концептуальных подходах, организационных, методических и концептуальных основах процесса физического воспитания. Подробно описаны формы, средства, методические рекомендации проведения занятий. Организационные основы концепции включали программу физического воспитания с учетом анатомо-физиологических особенностей подросткового возраста: физическое развитие характеризуется большой интенсивностью, неравномерностью и осложнениями, связанными с половым созреванием. Эффективность концепции физического воспитания оценивалась в двух группах подростков: контрольной (n = 30) и основной (n = 30). Выявлено положительное влияние предложенной концепции и программы физического воспитания с учетом особенностей подросткового периода на показатели сердечно-сосудистой, дыхательной систем, а также способствовали росту результатов физического развития.
The article highlights the concept of physical education for adolescents. The concept was developed taking into account the peculiarities of adolescence and its base was the analysis of prerequisites. The described concept was based on conceptual approaches, organizational, methodical and conceptual foundations of the process of physical education. Details are described forms, tools, guidelines for conducting classes. Methodical recommendations for conducting classes were as follows: use of aerobic and anaerobic exercises as the dominant (sports games were considered as entertainment and recreation); use of positive emotions in order to increase motivation to study; use of adolescents for physical fitness in everyday life to increase physical fitness; organization of active practical activity of adolescents with specific instructions; gradual increase in independent activities of adolescents: the transition and adaptation from available loads to heavier; change of activities at the lesson; repetition of the material, its application in new situations; individual and differentiated work at the lesson (the task the child must perform in accordance with their physical abilities and using the necessary assistance of the teacher).The organizational foundations of the concept included a program of physical education, taking into account the anatomical and physiological characteristics of adolescence: physical development is characterized by high intensity, unevenness and complications associated with puberty. The effectiveness of the concept of physical education was assessed in two groups of adolescents: control (n = 30) and main (n = 30). The positive impact of the proposed concept and program of physical education, taking into account the characteristics of the adolescent period on the indicators of the cardiovascular and respiratory systems, and also contributed to the growth of the results of physical development.