В статті «Системний підхід до організації контролю спортивної підготовки спортсменів» досліджує спортивно-педагогічну систему діагностики. Розуміючи, що для оптимізації і вдосконалення управління тренувальним процесом, а саме, ухвалення педагогічних рішень на корекцію процесу підготовки, необхідний аналіз попередніх, реальних і прогнозування майбутніх станів підготовленості спортсменів, автор визначає використання педагогічного методу як найбільш перспективного, який в своїй основі об’єднує завдання аналізу і контролю, моделювання і прогнозування і визначається таким поняттям, як спортивно-педагогічна система діагностики. У зв’язку з цим становлять дослідницький інтерес аналіз реактивних властивостей організму в процесі виконання спеціалізованих тестових завдань і порівняння результатів такого аналізу з рівнем працездатності спортсменів.
В статье «Системный подход к организации контроля спортивной подготовки спортсменов» исследует спортивно педагогическую систему диагностики. Понимая, что для оптимизации и совершенствования управления тренировочным процессом, а именно, принятие педагогических решений на коррекцию процесса подготовки, необходим анализ предыдущих, реальных и прогнозирование будущих состояний подготовленности спортсменов, автор определяет использование педагогического метода как наиболее перспективного, который в своей основе объединяет задание анализу и контролю, моделирование и прогнозирование и определяется таким понятием, как спортивно педагогическая система диагностики. В связи с этим представляют исследовательский интерес анализ реактивных свойств организма в процессе выполнения специализированных тестовых заданий и сравнения результатов такого анализа с уровнем работоспособности спортсменов.
In the article «The system approach to the organization of the control of sports training of athletes» explores the sports and pedagogical system of diagnostics. Realizing that in order to optimize and improve the management of the training process, namely, the adoption of pedagogical decisions for the correction of the preparation process, it is necessary to analyze the preliminary, real and prediction of future states of fitness of athletes, the author determines the use of the pedagogical method as the most perspective, which basically unites the tasks of analysis and control, modeling and prediction and is determined by such a concept as a sports and pedagogical system of diagnostics. In this connection present research interest analysis of reactive properties of organism in the process of implementation of the specialized test tasks and comparison of results of such analysis with the level of capacity of sportsmen. In the context of our research the found out a tendency grounds for an analysis which is based on application of method of heuristic design. Application of this method allows to analyse the external and internal sides of loading taking in to account the unique having a special purpose setting, to draw a conclusion, coming from the analysis of dynamic descriptions of preparedness.